Megafestatie, Jaarbeurshallen Utrecht. Entree ...

Megafestatie, Jaarbeurshallen Utrecht. Entree tien gulden, van 3 tot en met 11 juli geopend van tien tot vijf uur.

“Hier kan de komende tijd beachvolleybal worden gespeeld”, vertelt de persvoorlichter terwijl hij het zand van zijn schoenen stampt. “Zes- a zevenhonderd vrachtwagens zijn hier naar binnen gereden.” Trots wijst hij naar een grote bak water: “Daarvoor hebben we zelfs een deel van de Jaarbeurshal uitgegraven, zodat we surfplanken en kano's neer kunnen leggen.”

In alle zes beurshallen wordt donderdag nog druk getimmerd en verbouwd. De basis van de lasershowhoek staat nog pas in de steigers. Ook het superreuzenrad ziet er op dat moment nog uit als een mislukte kermisattractie. Wel paraat zijn vele ijscokarretjes die reclame maken voor de hipste ijsjes van dit moment. Vandaag opent de Megafestatie om tien uur haar deuren en is negen dagen lang de plek waar producenten hopen contact te kunnen krijgen met de 'nieuwe rijken'.

Zo'n negen jaar geleden kwam Jan Morien, ex-Veronica-ganger, met het idee om voor jongeren net zoiets te doen als bijvoorbeeld de Huishoudbeurs of de Negen Maandenbeurs. Maar de jongerenonderzoeken zaten hem niet mee. Het Nationaal instituut voor budgetvoorlichting (Nibud) had net berekend dat de gemiddelde scholier per maand zo'n honderdtachtig gulden te besteden had. Een inkomen waar het bedrijfsleven niet zo gauw van begon te watertanden.

Het Nibud maakte twee jaar geleden bekend dat jongeren 'rijker' waren geworden. Voor de bedenker en de Utrechtse Jaarbeurs een reden om serieus met het plan voor een jongerenbeurs van start te gaan. De organisatie viel steeds meer met haar neus in de boter, want jongeren blijken een budget van 5 miljard gulden te vertegenwoordigen; een gat in de markt. Misschien dat daarom de Megafestatie voor jongeren echt leuk kan zijn, iedereen heeft echt alles uit de kast getrokken om op vriendschappelijke voet te geraken met de jeugd. Van Schoolbandwedstrijden tot popconcerten van Grote Helden en van paintballschooting tot gratis autorijlessen. Je zou bijna denken dat het bedrijfsleven iets goed te maken heeft.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden