Column

Meester Bart: Ik walg van de term 'probleemkind'

Een middelbare scholiere achter haar bureau, dit meisje komt niet voor in het verhaal. Beeld ANP
Een middelbare scholiere achter haar bureau, dit meisje komt niet voor in het verhaal.Beeld ANP

Het is maandagmiddag. Ik schuif aan bij de leerlingbespreking van een van mijn examenklassen. We beginnen met die leerlingen bij wie het een en ander speelt. Kinderen die in hun wezenlijke vrijheden worden beperkt door het lot dat thuis heet. Problemen buiten school die een dusdanige invloed hebben, dat onderwijs niet altijd op de eerste plek kan staan. Door onze eigen maatschappij ook wel probleemkinderen genoemd.

Zo staat Elsie voor veel vakken onvoldoende. Ze vindt weinig rust buiten de schoolmuren: Elsie wordt iedere ochtend wakker in een blijf-van-mijn-lijfhuis. Ze heeft geen kamer, geen eigen voordeur, geen eigen huis. Toen ze in de tweede klas zat, attendeerde een klasgenoot mij erop dat ze thuis werd geslagen. Ik doe het niet graag, maar in dit geval schakelde ik de zorg in. Uiteindelijk belandde het gezin bij Jeugdzorg en werd Elsie uit huis geplaatst. Begin dit jaar vertelde ze me dat ze droomt van een eigen bureau om straks haar examens te kunnen voorbereiden.

Ook met Rosa ging het niet goed. Aan het eind van de zomervakantie had ze een heftige ruzie met haar vader. In de eerste schoolweek was zij spoorloos. Weggelopen van huis, bleek later, op zoek naar een plek van erkenning. Een schreeuw om aandacht die ze thuis niet lijkt te krijgen. De maandag erop zat ze weer in de klas, alsof er niets aan de hand was. Haar mentor heeft geregeld dat ze weer naar school komt en bij haar oma woont. Zij nam haar kleindochter in huis en nam haar onder haar vleugels.

Bovenstaande situaties berusten op waarheid, maar om de privacy van mijn leerlingen te waarborgen, heb ik gefingeerde namen gebruikt. Kinderen met problemen die we voor het gemak tot probleemkinderen bombarderen. Ik walg van die term. Ik ben er als docent ook om het verschil te maken voor díe leerlingen voor wie een minder gelukkige jeugd is weggelegd. Als we als maatschappij onze jongere generatie willen helpen, doen we dat niet door hen dusdanig te bestempelen.

Inmiddels is Rosa weer de oude en zal ze het schooljaar, dat voor haar zo rampzalig begon, waarschijnlijk alsnog met succes afsluiten. Voor Elsie, die droomt van een bureau om aan te leren, zit dat er waarschijnlijk niet in. Tijdens de leerlingbespreking hebben we afgesproken dat zij de komende weken op school haar werk doet en haar toetsen voorbereidt.

Met altijd een leraar in de buurt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden