Meer vrouwen in beeld is een kwestie van lange adem

Op de cover van de Verdieping van afgelopen woensdag stond harpiste Gwyneth Wentink afgebeeld. Een prachtige, beetje dromerige foto. De belofte van een aankondiging op de cover suggereerde dat het verhaal in de pagina's daarna te vinden zou zijn. Dat bleek nu niet het geval. Haar interview stond helemaal achterin de Verdieping, op pagina 14. En dat is niet helemaal logisch.

De chef van de Verdieping, Wybo Algra, zat die dag bij de vraag 'wat doen we op de cover' met een kwestie in zijn maag die ons op de redactie bezighoudt, namelijk dat we te weinig foto's afdrukken van vrouwen. Die bewuste dag hadden we voor de Verdieping interviews in de planning met bisschop Gerard de Korte en advocaat-generaal bij de Hoge Raad Jaap Spier. Daarnaast een verhaal over fotografie in de vorige eeuw en over hoe je radicalisme op scholen kunt herkennen. Alle vier de verhalen waren prima om te lezen maar lastig om aan te prijzen. Mannen van middelbare leeftijd hebben we wat betreft beeld al genoeg in de krant.

Het Global Media Monitoring Project meldde eind maart dat media naar verhouding veel meer mannen ten tonele voeren dan vrouwen, de verhouding zou vier tegen één zijn. Dit bleek uit een wereldwijde steekproef op 25 maart. Ondanks het sterk stijgende aandeel van vrouwen in de werkende bevolking blijven ze als beeldbepalers fors in de minderheid. "Er is eigenlijk geen steek veranderd sinds 1995", meldde een woordvoerster van de Nederlandse afdeling van Global Media Monitoring Project.

Begin september vorig jaar meldde deze krant bovendien dat als media foto's van vrouwen afdrukken dat de poses anders zijn dan bij mannen. Mannen worden afgebeeld in pak, in een werkomgeving of publieke ruimte. Vrouwen worden vaak gefotografeerd in privésfeer, lachend of met een zwoele of sexy uitstraling, zo bleek uit bevindingen van de stichting Burger Onderzoek. Uit dit onderzoek bleek ook dat 65 procent van de onderzochte foto's mannen waren, 35 procent vrouw, allen vrijwel altijd blank.

Helaas, onderscheidt Trouw zich niet op dit punt. Monic Slingerland, chef opinie, hield drie dagen lang bij hoeveel mannen en vrouwen in de krant worden afgedrukt. Woensdag was de verhouding 26 mannen tegen 11 vrouwen, donderdag 22 mannen tegen 7 vrouwen, gisteren was de verhouding 26-12.

De vraag is uiteraard wat de redenen zijn voor deze scheve verhouding. Een voor de hand liggende reden is dat mannen meer topposities of spraakmakende functies bekleden dan vrouwen. Dus bij nieuws, reportages of interviews kom je dan ook sneller bij mannen uit. Een andere, veelgehoorde verklaring is dat vrouwen zich bescheidener opstellen dan mannen die graag hoog op de apenrots willen zitten. Daardoor krijgen ze in de media ook automatisch minder aandacht.

Toch, denk ik, is dit slechts een gedeeltelijke verklaring. Ik sluit niet uit dat er onderliggend taaiere mechanismes aan het werk zijn. Op de redactie van Trouw is het aandeel vrouwen aanzienlijk, bij de vormgeving maken ze zelfs de meerderheid uit. Het is niet uitgesloten dat wij met elkaar, onder druk van de deadline, grijpen naar voor de hand liggend beeld, dat nog steeds gedomineerd wordt door mannen. Bij het kiezen van onderwerpen kun je uiteraard je keuze laten bepalen of er ook een vrouw is die het woord kan doen, maar uiteindelijk bepaalt de actualiteit de onderwerpkeuze en niet andersom.

We proberen meer vrouwen in beeld te brengen, maar realiseren ons dat dit ook een kwestie van lange adem is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden