Meer stahoogte en (nog) meer luxe bij toercaravan
Technisch advies Meer dan vorige jaren wordt op de 32ste editie van de Kampeer en Caravan RAI aandacht gegeven aan de technische aspecten van de caravan. In het Technisch Paviljoen worden onder meer tips gegeven over het onderhoud van de caravan en zaken als het verwisselen van banden en het voorkomen van een verkeerde belading. Technische adviezen worden ook verstrekt door de Camping Club, waar leden van caravanclubs tips en ervaringen met beursbezoekers uitwisselen. In de stand van de Solifer- en de Polarclub wordt voorts uit de doeken gedaan welke eisen aan kamperen in sneeuw en ijs worden gesteld. En wie nog nooit een caravan heeft aangehaakt, kan oefenen op het voorterrein van de RAI. ANWB-instructeurs geven daarbij speciale aandacht aan het achteruit rijden met de caravan.
De Kampeer en Caravan RAI, van 24 tot en met 29 november weer 's lands grootste en drukste (vorig jaar goed voor 80.000 bezoekers) camping, weerspiegelt de trend. Echte noviteiten zijn er nauwelijks, attributen die het taaie kampeerdersleven veraangenamen des te meer. Eigen stroomvoorziening via een zonnepaneeltje, boiler, schoon- en vuilwatertanks, een met spotjes verlichte toilet/wasruimte (niet zelden met ingebouwde douche): wie zich ook op vakantie verwend wil voelen kan, als de beurs dat toestaat, vele kanten uit.
Goed nieuws is er dit jaar vooral voor de groep kampeerders die zich tot nu toe door caravanbouwers in de kou gelaten voelde, omdat ze zich in hun mobiele huis nauwelijks konden roeren: de in lengte bovenmodalen. In veel '96-modellen is de gebruikelijke stahoogte van 1.88 meter vergroot tot 1.95 meter, in sommige gevallen zelfs tot twee meter. Hier is duidelijk sprake van een trend. Bij de vouwwagens uit zich dezelfde ontwikkeling, want bij veel modellen zijn de slaapcabines langer geworden.
Een andere trend vormen de fietsdragers op de caravan. Ze zitten er standaard op òf de achterwand is zodanig voorbereid dat ze er gemakkelijk aan kunnen worden bevestigd. Wat de inrichting van de caravan betreft: steeds meer grotere caravans worden voorzien van een aparte slaapkamer met vaste bedden. Dus 's avonds geen gesjouw meer met planken en bankkussens. Ook de klimaatbeheersing krijgt meer aandacht. Bij caravans die voorzien zijn van een ringverwarming, is de installatie hier en daar al voorbereid op de inbouw van airco.
Meer ruimte en comfort blijkt ook de trend bij de voortenten. Ook de goedkopere merken en modellen zijn nu voorzien van uitritsbare wanden. Ze zijn bovendien dieper. Tip voor de trendgevoeligen: grijs heeft zijn langste tijd gehad; steenrood en beige zijn in opkomst.
Bij de tenten in het algemeen zet zich nog steeds de al jaren geleden ingezette ontwikkeling voort van lichtere materialen en simpele, handige frames. Ook bij de grotere bungalowtenten wordt daar nu meer aandacht aan besteed. De tijd die het opzetten ervan vergde was enkele jaren geleden oorzaak van een vrij sterke verkoopdaling. Daar lijkt nu weer een eind aan te komen.
Door met modules te werken kan een groeiend aantal modellen worden gekoppeld. Handig voor trekkers. Op doortocht wordt de mini-uitvoering gebruikt, eenmaal op de plaats van bestemming kan er een extra woongedeelte aan vast worden geritst. Dat moduledenken komt ook tot uiting bij de vouwwagens. Zo zijn enkele modellen voorzien van een uitritsbare zijwand die aanbouw van een 'gastencabine' mogelijk maakt.