'Meer reclame NPO is oneerlijke concurrentie'

null Beeld ANP XTRA
Beeld ANP XTRA

Commerciële radio- en televisieomroepen vrezen 'oneerlijke concurrentie', als de publieke omroep (NPO) de bezuinigingen die de overheid oplegt deels gaat opvangen door meer reclame uit te zenden. Dat stellen de Vereniging Commerciële Omroepen (VCO), de Vereniging Commerciële Radio (VCR) en de NDP Nieuwsmedia dinsdag in reactie op een adviesrapport dat staatssecretaris Sander Dekker (Cultuur) maandag naar de Tweede Kamer stuurde.

In het rapport wordt onder meer voorgesteld om programma-onderbreking voor commercials bij de publieke omroep toe te staan, om op die manier meer inkomsten binnen te halen.

Volgens de organisaties wordt de NPO daarmee zelf 'een commerciële partij', die bovendien ook niet meer in staat zou zijn om 'maatschappelijk onderscheidende programma's aan alle doelgroepen' aan te bieden.

'Als deze plannen worden uitgevoerd, zetten we het medialandschap volledig op z'n kop', zegt Bert Habets, topman van RTL Nederland en tevens voorzitter van VCO. 'Deze plannen stellen de NPO in staat om met zware subsidies dezelfde spelregels te volgen als de commerciële partijen zonder subsidie. De oneerlijke concurrentie die dat oplevert verstoort het totale medialandschap en druist volledig in tegen de Europese regelgeving.'

'Het vervullen van een belangrijke maatschappelijke rol en functie is in mijn ogen onverenigbaar met commercieel gewin', vult directeur Philip Alberdingk Thijm van Sky Radio aan. Alberdingk Thijm is voorzitter van de VCR.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden