'Meer ongelukken op het water'

Het besluit van de provincie Noord-Holland om onervaren personeel bruggen en sluizen te laten bedienen is niet zonder risico, klinkt vanuit het veld.

Het is wachten op ongelukken. Dat zeggen verschillende partijen na het besluit van de provincie Noord-Holland om 80 procent van haar brug- en sluiswachters te vervangen. Vakbond Nautilus International en beroepsvereniging Koninklijke BLN-Schuttevaer vrezen ongevallen nu acht op de tien bruggen en sluizen door onervaren personeel open en dicht zal worden gedaan.

De beslissing van de provincie volgt na een aanbesteding die zij vorig jaar uitzette voor de bediening van 50 bruggen en sluizen. Het op dit gebied relatief onervaren beveiligingsbedrijf Trigion kwam als winnaar uit de bus. Opvallend, omdat de provincie in haar opdracht hamerde op deskundigheid van toekomstige wachters.

In de afgelopen jaren is het takenpakket van de brug- of sluiswachter complexer geworden. De tijd doden met koffie, koekjes en een spelletje zit er anno 2016 niet in. Steeds vaker bedient hij meerdere bruggen en sluizen tegelijkertijd. Daarbij moet hij rekening houden met de windkracht, rap over de brug denderende automobilisten, ambulances met voorrang, fietsers die geneigd zijn een rood sein te negeren, en de snelheid waarmee schippers komen aanvaren.

Vakbondsbestuurder Daan Troost van Nautilus International, noemt de winst van Trigion triest. "Niet alleen staan er 120 banen op de tocht. De bedieners die nu voor de provincie gaan werken hebben waarschijnlijk geen scheepsvaartachtergrond. Ik vrees voor meer ongelukken."

Bij de Koninklijke BLN Schuttevaer, belangenbehartiger van schippers, heerst vooral ongeloof over het gebrek aan deskundigheid bij Trigion. "Ik snap de provincie niet. Dit bedrijf moet alle kennis nog inkopen. Waarschijnlijk is dit besluit genomen omdat Trigion goedkoper is", zegt Andries de Weerd, coördinator van de afdeling Noord-Holland.

Met de winst van Trigion verliest directeur Jan de Vries van detacheerder ODV Maritiem voor de derde keer een opdrachtgever. Overheden houden steeds minder rekening met ervaring, merkt hij. Vorig jaar stapte hij naar de rechter toen Overijssel besloot met uitzendbureau Tempo Team in zee te gaan. "De provincie eiste dat 5 procent van de brugwachters 'een afstand had tot de arbeidsmarkt'. Tempo Team zegde veel meer toe. Dat gaan wij niet nadoen. Dan moet ik gekwalificeerde mensen ontslaan om onervaren mensen aan te nemen."

Begin dit jaar concludeerde de Onderzoeksraad voor de Veiligheid dat provincies, waterschappen en gemeentes niet altijd oog hebben voor het verzwaarde takenpakket van de brugwachter. Die conclusie kwam na het overlijden van een fietsster in Zaanstad. Zij kwam ten val omdat een brugwachter niet gezien had dat ze nog op de brug stond

Noord-Holland benadrukt dat Trigiton heeft aangetoond aan alle veiligheidseisen te voldoen. En, zegt de woordvoerder, de prijs was niet doorslaggevend. "De personele belangen, zoals opleidingseisen, wogen zwaarder." Trigion onthoudt zich van commentaar omdat de gunning nog niet definitief is. Andere partijen kunnen nog twintig dagen bezwaar maken.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden