Meer meesters én meer juffen, dus omhoog die salarissen!

Monic Slingerland Beeld Leo Lanser

Er staan bijna geen meesters meer voor de klas. Is dat erg? Meesters zijn minder streng en doen gekke dingen. Maar wat is eigenlijk de echte meerwaarde van meesters? Zorgen ze bijvoorbeeld ook voor hogere cijfers, later op het voortgezet onderwijs?

Afgelopen zaterdag vroeg Monic Slingerland zich af wat of we er wel een probleem van moeten maken dat er zo weinig meesters zijn? Ze vroeg het de lezers en sommigen vinden van wel, maar de meeste lijken er niet zwaar aan te tillen.

Maatschappelijke status

Natuurlijk moeten er meer meesters komen. We zien de laatste tijd hoe toegewijd jonge vaders zijn, hetzelfde geldt voor meesters. Trouwens, er moeten ook meer juffen komen. Er is een groot tekort. Dat kan alleen als de maatschappelijke positie van het vak verbeterd wordt. Het belang voor onderwijs en een gezonde maatschappij is omgekeerd evenredig aan het salaris: universitaire banen leveren meer inkomen en status op dan het leren en opvoeden van jonge kinderen, terwijl dat laatste een veel grotere invloed heeft. Omhoog dus die salarissen!

Liebje Hoekendijk, Bussum

Rolmodellen genoeg

Volgens mij is het niet zo erg dat er weinig meesters zijn. Als jongens rolmodellen nodig hebben, dan hebben ze die meestal al in de vorm van vader, broer, opa, ooms, neven, sporttrainers etc. Een vrouw voor de klas kan al die invloeden niet ongedaan maken. Nog niet zo lang geleden waren de meeste leerkrachten mannen. Niemand vroeg zich ooit af of dit voor meisjes wel zo gunstig was. Je plaatst jongens in een geprivilegeerde positie t.o.v. meisjes, als je van veel vrouwen in het basisonderwijs een probleem maakt. Er zijn nu eenmaal vrouwen op aarde. Wen er maar aan, zou ik zeggen.

Anne Verheul, Rotterdam

Belangrijke bijdrage

Het echte probleem is natuurlijk dat jongens het niet zo goed doen op school als meisjes. Het gaat niet alleen om prestaties, maar ook om houding en gedrag. Het oplossen van dit probleem zal zowel jongens als meisjes ten goede komen. Het lijkt me goed voorstelbaar dat mannelijke leraren, ooit zelf jongens, een heel belangrijke bijdrage aan de oplossing kunnen leveren.

Gijsbert Stoet, Leeds (VK)

Maak er geen probleem van

Meer meesters voor de klas? Een evenredige verdeling tussen juffen en meesters in een team zou leuk zijn maar de feiten zijn nu eenmaal anders. Maak er dus geen probleem van. Het functioneren van een leerkracht hangt niet af van het man of vrouw zijn. Het belangrijkste is dat je dit mooie maar intensieve beroep met hart en ziel uitoefent. Je moet van kinderen houden, geduld hebben en de ouders het gevoel geven dat ze hun dierbaarste bezit aan jou toevertrouwen. Dat kost veel energie (ik spreek uit een jarenlange ervaring). Werken met kinderen is zoeken naar evenwicht. De ene leerkracht heeft meer empathie dan de ander. Laten we ophouden allerlei eigenschappen in mannelijke of vrouwelijke hokjes te duwen!

Truus Groothuis, Culemborg

Fysieker

Eind september 2007 trok ik de deur van de school dicht na 37 jaar onderwijzerschap. Ik liet 8 juffen en 1 meester achter. Zo'n situatie is jammer voor jongens én meisjes. Hoewel erg gegeneraliseerd, maar veel mannen zijn nu eenmaal wat 'fysieker' in de omgang met kinderen. Ik mocht graag een balletje gooien op het speelplein, een glijbaantje aanleggen als er sneeuw lag of acrobatische kunstjes doen. Uiteraard zegt mannelijkheid of vrouwelijkheid niets over de kwaliteit van het onderwijs. Te weinig meesters voor de klas een probleem? Nee, maar ik gun de kinderen dat plezier zo.

Carel Haisma, Nuenen

Lees ook: Zo weinig meesters, dat geeft toch niet?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden