'Meer marechaussees eisen, roept onveilig gevoel op'

schiphol | De directeur van Schiphol wil voor de veiligheid meer marechaussees. Die eis kan contraproductief werken.

De oproep voor 400 tot 500 extra marechaussees op Schiphol deed veiligheidsexpert Hans Slaman denken aan rupsje-nooit-genoeg. Hij vraagt zich af of de eis die Schiphol-directeur Jos Nijhuis gisteren in Het Financieele Dagblad stelde, niet eerder contraproductief werkt. "Reizigers kunnen van zo'n alarmistische uitspraak het idee krijgen dat Schiphol onveilig is en naar een ander vliegveld overstappen."


Schiphol-directeur Nijhuis wil dat het kabinet veel meer geld beschikbaar stelt dan de eind vorig jaar toegezegde 17 miljoen euro voor de beveiliging van het vliegveld. Als dat niet gebeurt, komt volgens hem de veiligheid en de efficiëntie van de luchthaven in gevaar. Afgelopen zomer waren er veel klachten over de lange wachtrijen bij de paspoortcontrole.


Op dit moment werken er 1800 marechaussees op Schiphol en dit jaar komen daar 135 mensen bij. Dat is volgens Nijhuis net zoveel als in 2008 en 2009, terwijl de dreiging en het aantal passagiers toen veel minder waren. Schiphol verwerkte in 2016 het recordaantal van 63,6 miljoen passagiers, een stijging van ruim 9 procent ten opzichte van 2015.


Het verbaast Slaman, directeur van International Security Partners dat bedrijven adviseert over beveiliging, dat Nijhuis een kleine tweeduizend marechaussees onvoldoende vindt voor een deugdelijke paspoortcontrole en surveillancediensten. "Het roept vragen op over de knelpunten op de luchthaven. Is er misschien een hoog ziekteverzuim. Wordt er ondoelmatig gewerkt?"


Als Slaman minister zou zijn, zou hij onderzoeken wat er nu niet goed gaat. "Je kunt niet aan de gang blijven met het inbrengen van nieuwe mensen. Op een gegeven moment moet je nadenken of het op een andere en goedkopere manier kan, bijvoorbeeld door investeringen in bouwkundige of technische oplossingen."


Dat een directeur van Schiphol zo'n eis via een krant naar buiten brengt, vindt Salman bovendien niet slim. "Het zaait bij het publiek onzekerheid over een gevoelig liggend punt als de veiligheid. Volgens mij is daar niemand bij gebaat. Als Schiphol echt onveilig is, moet hij het kabinet op basis van cijfers en argumenten daarvan kunnen overtuigen. Nu wekt hij de indruk dat hij door weinig mensen serieus wordt genomen."


Directeur Nijhuis is overigens niet de enige die regelmatig over de veiligheid van Schiphol de noodklok luidt. Voorzitter Ton de Zeeuw van Marechausseevereniging Marver stelde vorig jaar enkele keren dat het personeel door de grote werkdruk op het tandvlees loopt en de kwaliteit van de beveiliging in het geding was. De recente maatregelen van het kabinet konden hem niet geruststellen.


Regeringspartijen VVD en PvdA reageerden afwijzend op de oproep van Nijhuis; de op stapel staande uitbreiding moet voldoende zijn.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden