Meer lawaai maken voor vrouwen in de film

Meryl Streep pleitte eerder deze week, tijdens een masterclass op het Filmfestival van Berlijn, voor meer diversiteit in de bestuurskamers van de grote Hollywoodstudio's. "Die moeten minder blank en minder mannelijk worden", stelde de drievoudige Oscarwinnares. "Ik denk wel dat het de goede kant op gaat. Maar ik denk ook dat je lawaai moet maken om een plekje aan tafel te krijgen, want in de bestuurskamers worden de beslissingen genomen."

Racisme en seksisme zijn een hot issue in de Hollywoodgelederen. Zwarte acteurs zijn voor het tweede opeenvolgende jaar niet genomineerd voor de Oscars, wat al een paar weken voor verhitte discussies zorgt. Wat de dames betreft: actrices verdienen nog altijd minder dan hun mannelijke collega's, en films over vrouwen op leeftijd liggen niet voor het oprapen, "omdat mannen van veertig, vijftig jaar moeilijk te interesseren zijn voor verhalen over hun vrouwen en hun moeders."

Voor Meryl Streep (66) - als juryvoorzitter van de Berlinale deze week volop in de schijnwerpers - zijn vrouwenrechten in de showbizz al langer een thema. Ze investeerde in The Writers Lab, een soort workshop voor vrouwelijke scenarioschrijvers boven de veertig. Met haar steun aan scenaristes, gemoeid met andersoortige verhalen, hoopt de actrice bij te dragen aan een koerswijziging.

Zelf vreesde ze ooit, bij het naderen van haar veertigste levensjaar, niet meer aan de bak te zullen komen. Beducht alleen nog maar de heks te mogen spelen. "Niet zo gek als je bedenkt dat Bette Davis rond haar veertigste 'All About Eve' maakte, een film over het einde van haar carrière."

Gelukkig liep het anders voor Streep, en voor haar fans, de Streepers. Na successen in de jaren zeventig en tachtig, waaronder Oscars voor 'Kramer vs. Kramer' en 'Sophie's Choice', ging het na een dipje in de jaren negentig opvallend goed, met als voorlopig hoogtepunt een derde Oscar voor haar rol als Margaret Thatcher in 'The Iron Lady'. Met een totaal van negentien Oscarnominaties spant Meryl Streep inmiddels de kroon. Dat ze met haar man, de Amerikaanse beeldhouwer Dan Gummer, tussendoor ook nog een gezin met vier kinderen runde, noemt ze een zegen. 'You can't get spoiled when you do your own ironing', zo relativeerde ze nuchter haar roem.

Het is spannend tot welk oordeel Merly Streep zaterdag met haar juryleden zal komen. Van de achttien films in competitie om de Gouden Beer zijn er twee gemaakt door vrouwelijke regisseurs. Het Duitse abortusdrama '24 Wochen' van Anne Zohra Berrached bespreekt een taboe: veel vrouwen laten in het geheim, onder het mom van een miskraam, een kind met het syndroom van Down weghalen. Een interessant en actueel discussiestuk, gedragen door de Duitse steractrice Julia Jentsch. Jammer alleen dat het verhaal meer de uitstraling heeft van een televisiedrama dan van een bioscoopfilm.

Dan gooit het Franse drama 'L'Avenir' van Mia Hansen-Løve hogere ogen. Isabelle Huppert (62) knalt werkelijk van het doek als Parijse filosofiedocente die van alles door haar vingers ziet glippen, zakelijk en privé, maar daar verbluffend praktisch op reageert. Een knappe, koortsachtige film vol geestige observaties, met een oudere actrice op de toppen van haar kunnen. Meryl Streep kan er zomaar voor vallen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden