Meer kinder-Oerol dan Kinderboekenweek

Helaas draait de Kinderboekenweek nauwelijks nog om boeken. Door allerhande thema's en activiteiten schiet de week zijn doel voorbij, vindt Fabien van der Ham.

FABIEN VAN DER HAMKINDERBOEKENSCHRIJFSTER VAN ONDER MEER 'PRAATPRIKKELS. 50 FILOSOFISCHE VRAGENKAARTJES VOOR KINDEREN' en BEKROOND MET DE BERRIE HE...

Net als vele andere schrijvers hop ik deze 'week' van school naar school. Daarbij valt me iets op. De Kinderboekenweek gaat over van alles, behalve over boeken. Het is een festival geworden, een Oerol voor kinderen op de basisschool.

Dat begint al met de aftrap. Dat is niet iets met een boek, verhaal of gedicht, nee dat gaat tegenwoordig met een Kinderboekenweeklied. Nu zitten er in een lied ook woorden en het heeft soms iets van een gedicht in zich, dus, nou ja, vooruit dan met dat lied.

Daarna wordt er nog een heel scala aan activiteiten uit een grote toverhoed getrokken, die weinig met boeken te maken hebben zoals ochtendgymnastiek, de schoolgoochelaar, een high tea, een dansles, een knutselochtend, een yogaworkshop, een bootboekcamp (krachttraining met boeken) en een extra sportdag. Google maar eens...

Kinderbeweegweek
Ondanks de bezuinigingen in het onderwijs kan er deze week plots wel een hoop geld rollen. Lukraak alle kanten op. Tot lezen of respect voor het boek leidt dit alles niet. Dit jaar wordt er vooral bewogen. Nu is er niets mis met bewegen, ook dat moet gestimuleerd. Maar doe dat lekker in de Kinderbeweegweek. (of hadden we die nog niet, commerciële kans, roep snel in het leven!)

Door het werken met thema's schiet de Kinderboekenweek zijn doel voorbij. Deze week zou alleen moeten draaien om boeken, verhalen, zinnen, woorden en letters.

Het is de kans om kinderen aan het creatief schrijven of dichten te krijgen en ze eens extra vaak voor te lezen. Het is een gelegenheid dat een schrijver iets kan komen vertellen over zijn vak en de kinderen hem het hemd van het lijf kunnen vragen.

De realiteit is dat hij wordt verwelkomd door een diep zuchtend uitgesproken 'saaaai' voordat hij een woord heeft kunnen zeggen want lezen is stom. Dit wordt triest genoeg soms zelf bekrachtigd door een onderuit gezakte zuur kijkende leerkracht.

Je voelt je als schrijver ter plekke tot een pruimenpit verschrompelen. Zie dan nog maar eens een leuk inspirerend verhaal te houden. Het idee is helemaal niet dat kinderen wat leren deze week, nee, ze moeten worden vermaakt. De schrijver moet op zijn minst met een theatershow komen en op stelten over de tafels dansen. En als de kids niet worden vermaakt, zijn zij én de leerkracht teleurgesteld. Want de leerkracht, die wilde even rustig wat nakijkwerk doen. En oh? Had hij iets moeten voorbereiden met de kinderen?

Het boek verstopt
Het boek heeft dezelfde status als groente. Het moet worden verstopt, denkt men in Nederland. Gepureerd en gemengd met crème fraiche en een lading zout en suiker, dan heeft het kind niet door dat hij courgette eet. Terwijl er genoeg kinderen zijn die een courgette best willen eten als hij slechts simpel geroerbakt is. Natuurlijk geldt dat niet voor elk kind, maar die eet die verstopte courgette ook niet.

Gelukkig zijn er ook scholen waar de Kinderboekenweek wel gewoon om het kinderboek draait, maar het evenwicht raakt steeds verder zoek.

Hoewel ik het geld erg goed kan gebruiken, overweeg ik voor volgend jaar geen programma te verzinnen en zeker niet een die met het thema te maken heeft, want een Kinderboekenweek moet over boeken gaan. Misschien kunnen ze daar bij de CPNB eens over filosoferen. Wil ik ze best bij helpen, als filosofiejuf en kinderboekenschrijfster.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden