Meer kijkers voor publieke omroepen

De Nederlandse publieke omroep wordt veelkleuriger en de kijkers waarderen dat. Sinds WNL en Powned bestaan, kijken er wekelijks 360.000 mensen méér naar de nieuws- en actualiteitenprogramma's.

Dat blijkt uit een tussenstand die de Nederlandse Publieke omroep (NPO) heeft laten opmaken, nadat het publieke bestel haar nieuws- en opinieprogramma's vorig jaar een aanmerkelijk duidelijker profiel gaf. De publieke omroep bereikt meer jongeren en stelt ook vast dat kijkers niet in de war raken van het feit dat sommige programma's duidelijk vanuit een maatschappelijke visie worden gemaakt, terwijl andere juist zo neutraal mogelijk van toon zijn.

Nochtans is Gerard Timmer, directeur televisie bij de NPO, niet tevreden: "We zouden nog meer aandacht moeten besteden aan nieuws uit Brussel, financieel-economisch nieuws en onderzoeksjournalistiek." Ook erkent hij dat de door de EO, de Vara en WNL gedeelde formule 'Uitgesproken' mislukt is. "Omroepen hielden zich niet aan de afspraken en de redacties praatten niet met elkaar", zegt hij.

De drie omroepen gaan nu afzonderlijk verder. De EO maakte gisteren bekend een nieuw wekelijks actualiteitenprogramma te ontwikkelen dat het gat van 'Uitgesproken' moet dichten. De Vara treft op zijn beurt voorbereidingen voor een programma over media en WNL krijgt eens per week om half acht 's avonds zendtijd op Nederland 2.

De NPO wil verder op de ingeslagen weg, maar zet wel een aantal veranderingen in. Zo wordt er in september gebroken met de traditie om rond half negen een actualiteitenrubriek uit te zenden. In een nieuw blok tussen negen en tien uur 's avonds komt op Nederland 2 op maandag 'Tegenlicht' (VPRO) en op dinsdag 'Altijd Wat' (NCRV). De woensdag is voor de EO ('Moraalridders') en de KRO ('Oog in Oog'). 'Zembla' van de Vara verhuist van de zaterdag- naar de vrijdagavond.

De bezuinigingen die de publieke omroep boven het hoofd hangen, hebben nog geen invloed. Het bestel moet 200 miljoen bezuinigen. Dat hoeft pas in 2015 te zijn gerealiseerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden