'Meer dan tien keer geflitst? Dan moet de boete omhoog'

Door slimmer te straffen kan het aantal overtredingen en ongevallen in het verkeer worden verminderd. Hardleerse hardrijders moeten persoonlijke waarschuwingen krijgen. En als ze ook daar niet naar luisteren? Geef ze dan steeds hogere boetes, adviseert het wetenschappelijke instituut voor verkeersveiligheid SWOV.

"Als iemand vijftien tot twintig boetes per jaar binnen krijgt, gaat dat niet meer per ongeluk", zegt SWOV-onderzoekster Jolieke Mesken. "Notoire hardrijders moeten zich bewust worden van de consequenties van hun rijgedrag. Ze hebben een verhoogde ongevalkans." Dat blijkt wel: een heel kleine groep verkeersovertreders van 0,1 procent van de automobilisten is verantwoordelijk voor 6 procent van de ongelukken.

Het nieuwe boetesysteem moet daar iets aan doen. Eerst waarschuwen, dan beboeten, dan zwaarder beboeten zijn de opeenvolgende stappen in dat nieuwe strafsysteem. "Bij een of twee boetes per jaar is er niets aan de hand. Bij vijf of acht boetes in het jaar krijgt de automobilist een waarschuwingsbrief. Meer dan tien keer geflitst? Dan gaan de boetes omhoog." Het is ook veel rechtvaardiger om de notoire overtreder harder te bestraffen, vindt Mesken.

Groot pluspunt van zo'n nieuw boetesysteem, vindt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen, is dat het lakse denken in de samenleving over hardrijden wordt tegengegaan. "Rijden met alcohol op wordt in de maatschappij niet meer geaccepteerd. Dat zou bij te hard rijden ook zo moeten zijn."

(trouw)

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden