'Meer dan helft winkels Hudson's Bay gaat het niet redden'

De eerste Hudson's Bay in Amsterdam Beeld EPA

Van meer dan de helft van de Nederlandse warenhuizen van Hudson’s Bay is het nog maar de vraag of ze genoeg klanten kunnen trekken om het hoofd boven water te houden, stelt Whooz, een bureau voor data-analyse.

De filialen van warenhuisketen Hudson’s Bay in Zwolle en Almere zijn waarschijnlijk niet rendabel te krijgen, omdat ze onvoldoende publiek kunnen trekken. Ook het nog te openen warenhuis in Enschede heeft weinig kans van slagen.

Dat stelt data-analysebureau Whooz. “In de buurt van deze vestigingen wonen te weinig potentiële vaste klanten van Hudson’s Bay”, zegt Jan Louwris van Whooz, die met behulp van verschillende databases, waaronder vastgoeddata, een analyse maakte van de aanwezigheid van de belangrijkste doelgroepen nabij de nieuwe warenhuizen.

Wat betreft de winkels van Hudson’s Bay in Maastricht, Den Bosch, Tilburg en Breda gaat het erom spannen of er voldoende klanten komen, zegt Louwris. “De kerndoelgroep van Hudson’s Bay is op al deze plekken kleiner dan 14.000 huishoudens.” Dat geldt ook voor het filiaal in Amersfoort, dat nog geopend moet worden. Pas vanaf grofweg 14.000 huishoudens met potentiële klanten wordt een locatie echt interessant voor een warenhuis, aldus Louwris.

Tien vestigingen

De Canadese warenhuisgigant Hudson’s Bay opende vorige maand tien vestigingen in Nederland. Voor 2018 en 2019 staan nog vijf nieuwe locaties in de planning. Een groot aantal van de warenhuizen zijn gevestigd in oude panden van V&D.

Volgens Louwris bestaat de belangrijkste klantengroep van Hudson’s Bay uit twee doelgroepen: jonge hoogopgeleide stedelingen met een goede baan én welvarende gezinnen met puberkinderen in de rijkere dorpen en kleine stadjes. “Natuurlijk zullen ook andere doelgroepen de winkels bezoeken, maar van deze twee groepen moet Hudson’s Bay het hebben.”

Rond het warenhuis in Zwolle wonen volgens Whooz slechts zo’n 3500 van deze huishoudens met potentiële klanten van Hudson’s Bay. Voor Almere zijn dat er ongeveer 4000 en voor Enschede circa 4700. “Dat is te weinig om een winkel draaiende te houden.”

In Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Leiden kan Hudson’s Bay wel goede zaken doen, stelt Louwris. “Daar zijn de twee belangrijkste doelgroepen voldoende aanwezig.” Ook de geplande vestigingen in Utrecht, Haarlem en Amstelveen kunnen goed gaan draaien. “Ten minste als je puur en alleen kijkt naar de aanwezigheid van de doelgroep. Ook concurrentie van de Bijenkorf en de parkeermogelijkheden kunnen van belang zijn, maar daar kijken wij niet naar.”

Twaalf minuten reistijd

Whooz analyseerde in hoeverre de doelgroepen van Hudson’s Bay in de buurt van de warenhuizen wonen. Potentiële klanten wonen volgens Whooz ‘in de buurt’ als zij zich bevinden binnen twaalf minuten reistijd van het warenhuis. Louwris: “Grofweg driekwart tot tachtig procent van alle klanten van een warenhuis woont op twaalf minuten afstand of minder. Natuurlijk zijn er ook mensen die bereid zijn langer te reizen, maar dat is een minderheid.”

Hoogopgeleide, relatief jonge singles en koppels die in de stad wonen en werken, hebben genoeg geld om te winkelen bij Hudson’s Bay en wonen ook in de buurt van de warenhuizen. “Daar moet Hudson’s Bay het echt van hebben.” Voor andere doelgroepen in de stad, zoals jongeren, laagopgeleiden met een niet-westerse achtergrond en oudere sociale huurders is een winkel als Hudson’s Bay te duur, stelt Louwris. “Zij zullen misschien een keer naar binnen lopen, schrikken van de prijzen en nooit meer terugkomen.”

Met de andere doelgroep waar het succes van Hudson’s Bay vanaf hangt ( de welvarende, hoogopgeleide gezinnen), is een probleem. “Deze gezinnen met puberkinderen wonen meestal te ver weg van de vestigingen van Hudson’s Bay.”

Niet chique genoeg

Waar Hudson’s Bay misschien ook op hoopt, is dat ze een deel van de klanten kunnen trekken die nu de Bijenkorf bezoekt. Maar volgens de analyse van Whooz is Hudson’s Bay voor deze elitaire, rijke groep niet chique genoeg. “Zij halen voor Hudson’s Bay toch de neus op.”

Overigens is er ook een plek waar Hudson’s Bay zich niet gaat vestigen, terwijl daar wel voldoende potentiële klanten wonen, namelijk Groningen, stelt Louwris. “Die locatie heeft Hudson’s Bay aan zich voorbij laten gaan, maar volgens onze analyse had een filiaal daar wel kans van slagen gehad.”

Hudson’s Bay stelt in reactie op de analyse van Whooz het volgende: “Voor het eerst sinds de start van het warenhuis in 1670, heeft Hudson’s Bay zich dit jaar buiten de landsgrenzen van Canada gevestigd. Over de locatiekeuze van de Nederlandse vestigingen is zorgvuldig nagedacht. We zijn erg blij met de A-locaties in grote Nederlandse steden waar warenhuizen zijn geopend en nog gaan openen. En hebben dan ook het volste vertrouwen in de toekomst van deze winkels.”

Lees ook: Hudson's Bay vist krenten uit de pap van V&D

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden