Meer daadkracht, minder motoren

Wielerkenners pleiten voor inperking aantal motorvoertuigen in de koers

Minder motoren in een wielerwedstrijd is maar een deel van de oplossing, wil je de risico's terugdringen. De Belgische wielrenner Antoine Demoitié werd zondag tijdens Gent-Wevelgem na een valpartij aangereden door een motor van de Belgische wielerbond. De 25-jarige wielrenner overleed in de nacht van zondag op maandag in een ziekenhuis. Grotere veiligheid garanderen vergt verregaande maatregelen, menen wielerkenners.

Veilig zul je een wielerkoers nooit helemaal krijgen, zegt Adri van Houwelingen, zeventien jaar ploegleider bij Rabo. Hij zag het achter het stuur van de ploegauto soms misgaan doordat renners in de fout gaan. "Het zijn gelukkig uitzonderingen. Daarmee wil ik het ongeval van zondag niet bagatelliseren."

De oplossing vergt niet heel veel moeite, oppert Van Houwelingen. Wel veel daadkracht. "Zijn er echt honderd motoren en volgauto's nodig? Moet elke ploeg per se twee auto's in de koers hebben? Je kunt ook volstaan met een paar neutrale materiaalwagens. Laat fotografen de motoren delen. Seingevers hoeven ook niet over het parcours maar kunnen de route afsteken. Je maakt het niet alleen veiliger maar misschien ook aantrekkelijker."

De discussie na het noodlottige ongeval van Demoitié spitst zich vooral toe op het terugdringen van het aantal fotografen in de koers. De AIJC, de internationale vereniging van wielerjournalisten, noemt dat 'te gemakkelijk'. Voorzitter Raymond Kerckhoffs: "De UCI (internationale wielerunie, red.) stelt de grens op twaalf persmotoren. In de grote klassiekers zijn dat er meestal maar acht." Fotografen zijn op het totaal aantal motoren maar een kleine groep, aldus Kerckhoffs. "Politie, seingevers, jury en materiaal gebruiken allemaal de motor."

En wat de een onder veiligheid verstaat, ziet de ander juist als onveilig, wijst Van Houwelingen op de uiteenlopende belangen. "Jesse Sergent werd vorig jaar in de Ronde van Vlaanderen aangereden doordat hij door zijn oortje (radiocommuncatie, red.) de achteropkomende auto niet hoorde. Die oortjes zijn er onder meer om het peloton te wijzen op vaartverminderende obstakels."

Het is drukker geworden op de vaak smalle wegen, beamen Kerckhoffs en Van Houwelingen. Pelotons zijn groter dan twintig jaar geleden, de auto's ontegenzeggelijk groter en breder, de media willen geen seconde missen en de belangen van de ploegen nemen toe.

Kerckhoffs pleit voor een onderzoek om de problemen en oorzaken te duiden. Nu is het gissen. "Dan kun je echt maatregelen nemen. De UCI is twintig jaar lang bezig geweest met doping. Zo'n CIRC-rapport dat de dopingcultuur moest blootleggen, kostte drie miljoen euro. Het begin is er, moet ik toegeven. Er is inmiddels een extreemweer-protocol." In Italië is onlangs een etappe geschrapt omdat er sneeuw was voorspeld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden