Meer asfalt is niet altijd nodig tegen de files

File op de A2. Beeld anp

Er zijn andere en goedkopere oplossingen tegen files dan meer rijbanen, betoogt promovendus Simeon Calvert. Hij stelt kleine maatregelen voor die veel effect kunnen hebben.

Extra asfalt of kilometerheffing om die ellendige files te verminderen? Dat is lang niet altijd nodig, stelt Simeon Calvert (32). Hij promoveert vandaag aan de TU Delft op het onderwerp verkeersmanagement. "Goedkopere en minder ingrijpende maatregelen hebben veel meer effect dan gedacht."

U heeft het onder meer over matrixborden, spitsstroken en verkeerslichten bij opritten. Die zijn er al op drukke stukken snelweg. Waarom staan automobilisten dan nog steeds geregeld vast?
"De modellen die verkeersdeskundigen gebruiken, gaan bij het berekenen van de drukte op de weg uit van de 'gemiddelde dag'. In werkelijkheid bestaat die helemaal niet. Omdat je in het verkeer te maken hebt met menselijk gedrag, is de situatie vaak anders dan gedacht. Zo kan de automobilist zich soms verbazen over de rust op de weg, terwijl je jezelf op andere dagen afvraagt waar al die extra voertuigen toch plotseling vandaan komen.

"Allerlei factoren zijn van invloed op de mens en zodoende de doorstroom. Soms zijn ze meteen aan te wijzen, op andere momenten is het volstrekt onduidelijk waarom een file ontstaat. Daardoor is het moeilijk te bepalen welke maatregel waar en wanneer werkt, en worden bijvoorbeeld matrixborden niet optimaal benut."

Hoe kan het beter?
"De modellen die ik tijdens mijn onderzoek heb ontwikkeld, richten zich op de wat drukkere dag. Ook worden die onzekerheden meegenomen bij het berekenen van de verkeerssituatie. Denk bijvoorbeeld aan de invloed van incidenten, wegwerkzaamheden of het rijgedrag van mensen. Zo neemt de capaciteit van een weg af wanneer een agressief rijdende automobilist voorbijkomt. Hij of zij verstoort de doorstroom.

"Ook het weer heeft invloed op het verkeer. Kijk naar afgelopen maandag, toen regen voor de drukste ochtendspits van het jaar zorgde. Bij een bepaalde intensiteit van neerslag laten mensen de fiets blijkbaar links liggen. Ze gaan dan met z'n allen met de auto de weg op.

"Door die grillige factoren in de modellen te stoppen, kunnen de drukte op de weg en de effectiviteit van die borden en verkeerslichten nauwkeuriger worden berekend. En wat blijkt? Als we combinaties van dat soort subtiele maatregelen slim inzetten, kunnen we de bestaande wegen veel beter benutten."

Dus al die plannen voor verbredingen en de aanleg van nieuw wegen kunnen de prullenbak in?
"Dat durf ik niet zo stellig te beweren. Wel denk ik dat wegbeheerders als Rijkswaterstaat en de provincies heel snel naar extra asfalt grijpen, terwijl je beter eerst kunt kijken naar mogelijkheden binnen de huidige situatie. Kleinere ingrepen als wegbelijning kunnen de files ook terugdringen en zijn bovendien vele malen goedkoper.

"De vraag is namelijk of er op al die plekken die nu worden volgelegd met asfalt over tien, twintig jaar nog wel zoveel auto's voorbij zullen komen. In het algemeen neemt het aantal verkeersbewegingen af, waardoor je op sommige stukken snelweg je doel voorbijschiet.

"Voor mijn onderzoek heb ik gekeken naar manieren om de doorstroom op de A20 bij Rotterdam te verbeteren, waar overigens geen ruimte is voor extra asfalt. Ik rekende uit wat het effect is van onder meer toerit-dosering, waarbij steeds een aantal auto's de snelweg op mag.

"Mijn modellen voorspellen dat dit soort kleine maatregelen zorgt voor een afname van duizenden vertragingsuren. Dat is interessant voor wegbeheerders. Zo heb ik vorige week al rond de tafel gezeten met Rijkswaterstaat."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden