Meeliften op het succes van de Oranjevrouwen

Jolina Amani, Lianne Bruijs, Sherallin Henriquez, Annemiek Kruijthof, Joska Stokkers en Fili Talman (voorheen Barendrecht) spelen komend jaar in de eredivisie. Beeld Trouw Vormgeving

De Europese titel van Oranje maakt veel los. Excelsior Barendrecht probeert daarop in te spelen.

Het was een mooi moment om een lijntje uit te gooien, vonden ze bij Excelsior Barendrecht. Het vrouwenelftal, komend seizoen nieuw in de eredivisie, zoekt nog een hoofdsponsor. En er was geen beter tijdstip om dat onder de aandacht te brengen dan de dag nadat het Nederlands elftal Europees kampioen werd.

Niels Redert van de maatschappelijke stichting van de Rotterdamse profclub Excelsior, kan er wel om lachen. "Ja, dit hebben we wel expres gedaan. Met de kreet 'sponsor onze toekomstige leeuwinnen' denk ik zeker wel dat we reactie krijgen."

Redert was ook verrast door het enthousiasme dat de afgelopen weken loskwam tijdens het EK vrouwenvoetbal. "De toeloop was verbazingwekkend. Het succes helpt om te laten zien wat de groeimarkt van het vrouwenvoetbal is." Excelsior Barendrecht, een samenwerking tussen Excelsior en amateurclub Barendrecht en officieel in april opgericht, hoopt daarvan te profiteren.

(tekst loopt door onder de afbeelding)

Het ontbreken van een shirtsponsor zegt tegelijkertijd ook veel over de stappen die het vrouwenvoetbal in Nederland nu moet gaan zetten. Niet alleen financieel, ook kwalitatief. Veel speelsters van het Nederlands team keren terug naar hun teams in het buitenland. Lieke Martens naar Barcelona, Jackie Groenen naar Frankfurt, Vivianne Miedema naar Arsenal.

Gat met de top

De Nederlandse competitie blijft achter. Ook van Excelsior Barendrecht kan in het begin niet veel worden verwacht. Maar, zo zegt Redert, het plan is om zeker drie jaar mee te doen. "We gaan niet het lelijke eendje zijn, maar in dit eerste jaar zullen we niet meespelen om de play-offs."

Hoe kan een nieuw team dan wel profiteren van het EK-succes? Duizenden toeschouwers op de tribune zullen er niet zitten, denkt trainer Sander Luiten: "Al zullen er in het begin vast mensen komen die benieuwd zijn wat het niveau is. Belangrijker is voor ons om een uitstraling te creëren als het Nederlands elftal. Het plezier dat zij uitstraalden, dat moeten wij gaan kopiëren."

Want dat plezier helpt mee voor het verbreden van het 'maatschappelijke platform in het Rotterdamse', zegt Luiten. Vrouwenvoetbal op het hoogste niveau was er nog niet in de regio Rotterdam. Dat gat is nu gevuld. Voor de eerste selectiedag kon iedereen zich inschrijven. Er kwamen 180 reacties binnen. Luiten: "Dat gaf wel aan dat er behoefte is aan een team in deze regio."

Dertig speelsters werden uitgekozen voor een onderlinge selectiewedstrijd van drie keer dertig minuten. Later volgden nog twee selectiemomenten. Uiteindelijk is de selectie teruggebracht naar 21 speelsters. De meesten zijn tussen de zeventien en 24 jaar. Luiten: "Wij kregen ook aanmeldingen uit Nijmegen en Zwolle. Die hebben we niet uitgenodigd. Ze kwamen niet uit de regio."

Positieve vibe

Het is topvoetbal op amateurbasis, vertelt Luiten. "Goed georganiseerd, prima medische begeleiding en vier keer per week trainen, maar de meiden krijgen niet betaald. Er is geen zak met geld. Het is hopen op sponsoren die het vrouwenvoetbal in Nederland gaan omarmen."

De komende drie jaar wil het team 'bijdragen aan het niveau van het Nederlandse vrouwenvoetbal', zoals Redert zegt. "De interesse in vrouwenvoetbal moet groeien. Maar kijk naar Lieke Martens en Vivianne Miedema. Zij zijn nu BN'ers. Wij hopen dat dat ook met onze speelsters gebeurt. Al is het alleen maar in Rotterdam, waar ze bijvoorbeeld voetbalclinics kunnen geven. Als het vrouwenvoetbal zo'n positieve vibe blijft geven, moet dat zeker lukken."

Een hoofdsponsor werd gisteren overigens nog niet gevonden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden