Mee met de reclamekaravaan, door volksfeesten en stortbuien

reportage | Carnavaleske stoet is publiekstrekker op zich. Overal staat het rijen dik, voor petjes en snoep.

Voor de meisjes en jongens van de reclamekaravaan begint de dag met velgenreiniger en ochtendgymnastiek. Het commerciële visitekaartje van de Tour de France moet immers stralen, en de jongeren die op de wagens staan zijn stuk voor stuk knap.

Voor Quentin Hantraye is het zondag zijn tweede dag als bestuurder van een van de begeleidende auto's. Zaterdag maakte hij het rondje van 13,8 kilometer door Utrecht, vandaag staat de rit van 166 kilometer naar Neeltje Jans op de rol. De tijdrit is Hantraye goed bevallen, hoewel het soms lastig rijden was in die smalle straatjes. "Er was geweldig veel publiek. En al die beats: bam, bam, bam!" Yannick Poisson vergezelt hem vandaag. Voor Poisson, 's winters manager van een skiresort op l'Alpe d'Huez, is het de vierde Tour de France in de reclamekaravaan.

Rond kwart over elf rijdt de stoet vanaf het Jaarbeursplein de binnenstad in, waar het dan al boven de 30 graden is. De 120 auto's in de karavaan zijn het beste te vergelijken met carnavalswagens: er rijden enorme autobanden, kolossale zakken patat, een fietsende kip, een tube bisonkit en een dinosaurus Utrecht binnen. De auto van Hantraye scheidt de wagens van pakketbezorger DHL van een metershoge bulldog.

De reclamekaravaan rijdt twee uur voor de renners uit, maar de Utrechtse binnenstad staat alweer vol publiek, zoals heel Nederland lijkt te zijn uitgelopen voor de Tour de France. Als de wagens onder de Dom door rijden staat het publiek vijf rijen dik petjes en zakjes snoep op te vangen.

In Frankrijk attendeert Poisson toeschouwers met een microfoon op de gevaren die de karavaan met zich meebrengt. In Nederland loopt een bandje. Het herhaalt zich de hele dag door, nadat eerst een toeter is afgegaan: "Blijf steeds aan de kant van de weg. Hou vooral uw kinderen bij de hand. Veiligheid, in het belang van iedereen." De bestuurders hebben oordoppen bij zich. Niet omdat het volume van de reclamewagens zo hoog is, maar omdat het 'Ain't no mountain high enough' van de DHL-wagens na drie weken niet meer is te harden.

Na Utrecht wordt het alleen maar drukker. De Leidsche Rijn is afgeladen, in Montfoort en Oudewater staat het publiek nog rijendik. Er staan campers langs de kant, opgeblazen koeien, een Nijntje in een gele trui en mensen hebben eigen bars en tribunes in elkaar geknutseld.

In Haastrecht en Gouda zijn hele volksfeesten bezig. Het is het decor waar Hantraye en Poisson de komende drie weken in zullen blijven rijden. Of de weg nu omhoog gaat, of over Noord-Franse kasseien voert, het is altijd druk, zegt Hantraye. "It's the Tour de France."

Bij het opdraaien van de Coolsingel in Rotterdam staat de karavaan even stil. De oorzaak: een peloton agenten op mountainbike rijdt voor de sponsorwagens uit. Ook op de Erasmusbrug zijn de politieacties duidelijk waarneembaar. Allerlei politiewagens staan op de weg, en op de pijlers hangen spandoeken met 'Politiewerk verdient meer waardering'.

In Rhoon trekt de wind aan en vallen de eerste druppels op de karavaan. Op Goeree-Overflakkee begint het echt te stortregenen. Zeeland spookt. Het stormt en de weg staat blank. De meisjes van de karavaan dansen niet meer, maar zitten onder poncho's op de open wagens. Toeschouwers zonder auto of camper schuilen in Dixi-toiletten of onder uitgedeelde tassen van de reclamekaravaan. Maar ondanks dat het Nederlandse en Belgische publiek bijna de Brouwersdam afspoelt, blijft het goedgemutst lachen en klappen naar de karavaan.

Pas op een paar kilometer van de streep klaart het op. De Tourorganisatie heeft vanwege de storm veel borden langs het parcours weggehaald. Als Hantraye en Poisson aankomen bij Neeltje Jans kijkt het publiek op schermen naar de renners, die zo'n 30 kilometer van het werkeiland verwijderd zijn.

De chauffeurs van de karavaan zullen de eindsprint alleen niet meemaken. Zij moeten alweer door naar Antwerpen, waar morgen de derde etappe start.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden