'Media moeten terughoudender reageren'

amsterdam – „Alweer een buschauffeur mishandeld?”, verwondert Hans uit Zeist zich op de website van De Telegraaf. „Door al die media-aandacht ontstaat misschien wel het me-too effect”, schrijft hij, suggererend dat de verslaggeving over de geweldsincidenten lezers op ideeën kan brengen. Op andere nieuwssites hebben mensen het over een mediahype. Hebben ze een punt?

Nee, zegt mediapsycholoog Ard Heuvelman. „Mediahypes kloppen dingen op die eigenlijk geen problemen zijn. Denk aan de val van minister Vogelaar. Die werd door verschillende media snoeihard afgemaakt om een filmpje van ’GeenStijl’. In het geval van geweld jegens ov-personeel is er wel degelijk wat aan de hand.” Dat mensen door berichten over geweld tot agressie worden aangezet noemt Heuvelman ’onwaarschijnlijk’. „Laboratoriumonderzoeken hebben wel imitatie van geweld aangetoond maar in het dagelijkse leven gelden toch allerlei belemmeringen, zoals sociale normen. Bovendien houdt de overheid ons spotjes op tv voor met de boodschap dat we gezonder moeten eten en veiliger moeten vrijen. Dat gebeurt toch ook niet. Volgens mij valt media-invloed reuze mee.”

Toch pleit mediapsycholoog Jaap van Ginneken ervoor dat media terughoudender en nuchterder reageren op incidenten. „Door de morele paniek van de waan van de dag ontstaat een vertekend beeld van de werkelijkheid”, stelt hij. „Ik ben nu 65. Vijftig jaar terug was het heel normaal dat mensen elkaar af en toe een pak rammel gaven. Dat werd niet gerapporteerd, we waren beter op geweld geëquipeerd. Een buschauffeur zou een mep teruggegeven hebben.”

Neemt het aantal geweldsincidenten jegens ov-personeel toe omdat het aantal reportages is toegenomen, vraagt hij zich af. „Er ontstaat een golf van verontwaardiging en de verslaggeving wordt emotioneler. Maar nieuwsmedia moeten complexe situaties indikken in twaalf zinnen en nuances gaan dan vaak verloren. Die komen aan bod in een achtergrondartikel. Probleem is echter dat 80 procent van de mensen niet toekomt aan het lezen van een achtergrondartikel.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden