'Media moeten eisen stellen'

"Een gedragscode kan geen kwaad, maar je kunt je afvragen wie er tot de beroepsgroep behoort", zegt Esther-Mirjam Sent. "Als je mensen vraagt welke economen ze kennen komen er niet-gepromoveerde economen langs, gepromoveerde politicologen, publicisten, noem maar op. Iedereen noemt zich econoom of wordt zo geduid. Hoe kun je die diverse groep bereiken met een gedragscode?"

"De tweede vraag is hoe je dat institutioneel zou moeten inbedden. Ik zou in de jaargesprekken met mijn medewerkers prima de code onder de aandacht kunnen brengen, maar op die manier bereik je alleen de gepromoveerde economen."

Dat economen met het nadenken over een gedragscode hun eigen rol in het publieke debat kritisch bekijken, juicht Sent toe. "Het is heel verleidelijk voor economen om zich als algemeen expert op te werpen. Maar ook de media zouden een code moeten hebben en bepaalde expertise-eisen stellen aan de mensen die ze interviewen." Het probleem is ook dat van economen te veel verwacht wordt. "Als het CPB met heel veel mitsen en maren voorspelt dat de economie volgend jaar met 2 procent zal groeien, dan wordt er van gemaakt: de economie gaat volgend jaar met 2 procent groeien.

"Wat economen wel goed kunnen is bijvoorbeeld het effect berekenen van een belastingverhoging op de consumentenuitgaven. In dat soort micro-studies en algemene duiding van macro-ontwikkeling zijn economen wel goed."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden