Medewerkers callcenters voeren actie

(Novum) - Medewerkers van de callcenters van KPN Contact en klantencontactbedrijf SNT gaan actie voeren. Dat is het gevolg van het vastlopen van cao-onderhandelingen, meldt een woordvoerder van vakbond Abvakabo FNV woensdag. De vakbonden eisen voor de komende twee jaar een loonsverhoging van telkens drie procent. KPN, vertegenwoordiger van de werkgevers, houdt vast aan een salarisverhoging voor dit jaar van twee procent.

Het ultimatum dat vakbonden Abvakabo FNV, CNV Publieke Zaak en de Bond van Telecompersoneel vorige week stelden aan KPN liep woensdag om 13.13 uur af. KPN bood naast een structurele loonsverhoging een nieuwe variabele beloning van tweeënhalf tot vier procent. Die is bedoeld om prestaties te belonen. Abvakabo FNV wil dat werkgevers eerst een goed salaris uitkeren, in plaats van een vernieuwd beloningssysteem in te voeren waarbij prestaties meetellen.

KPN zei na ontvangst van het ultimatum vast te houden aan het eigen voorstel. Het volledig inwilligen van wensen van de bonden zou volgens de werkgever de werkgelegenheid bij beide bedrijven op het spel zetten.

Het opvragen van nummerinformatie bij KPN komt nog niet in gevaar. De eerste acties zijn gericht tegen de werkgever. De bonden denken aan demonstratieve acties bij kantoren, maar ze moeten eerst overleggen met de leden. Dat meldt de woordvoerder van Abvakabo FNV. Bij het uitblijven van een cao worden de acties harder en sluiten de bonden stakingen niet uit. De nieuwe cao geldt voor 3300 medewerkers van callcenters.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden