Medewerkers Alitalia bungelen tussen hoop en vrees

Maatschappij heeft grote investeerder als Etihad hard nodig. Tegelijkertijd staan er 2000 banen op de tocht.

De vakbonden, Alitalia en de Italiaanse regering beginnen morgen een moeilijk gesprek over een forse ontslagronde bij de luchtvaartmaatschappij. De bonden zijn fel tegen het ontslag van 2251 medewerkers, die moeten verdwijnen wil Etihad Airways uit Abu Dhabi de grootste aandeelhouder van de Italiaanse branchegenoot worden.

De Arabieren staan op het punt om 49 procent van de aandelen te kopen en de komende vier jaar ruim een miljard euro te investeren. Maar dan moet Alitalia wel afslanken, van 13.721 naar 11.470 werknemers. De regering en de meeste aandeelhouders van Alitalia zijn meer dan bereid om aan de eisen van Etihad te voldoen. Want dit lijkt de laatste kans op redding van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij, die vorig jaar 290 miljoen euro verlies leed en jaar na jaar op faillissement afstevent en telkens weer voor even wordt gered.

Alitalia is al heel lang een zorgenkindje. Het bedrijf maakt zelden winst. Politici vonden er altijd wel banen voor vriendjes en verliezen werden op de belastingbetalers afgewenteld. In 2008 werd Alitalia geprivatiseerd. Het luchtvaartbedrijf Air France-KLM had toen veel belangstelling om zich in het bedrijf in te kopen, maar daar waren de Italiaanse vakbonden tegen. Zij kregen steun van de toenmalige premier Silvio Berlusconi, die in verkiezingstijd verkondigde dat de luchtvaartmaatschappij per se in Italiaanse handen moest blijven.

Air France-KLM kwam niet verder dan 25 procent van de aandelen. Het is met name een groep Italiaanse banken en ondernemers die Alitalia sindsdien in de lucht heeft gehouden - zonder een doeltreffende strategie om het bedrijf winstgevend te maken. Nadat de Fransen en Nederlanders hun belang vorig jaar afbouwden naar 7 procent en niet meededen met de kapitaalinjectie van 500 miljoen door andere grote aandeelhouders, werden de gesprekken tussen de Italianen en de Arabieren intensiever.

Etihad Airways uit oliestaatje Abu Dhabi - de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten - heeft grote, wereldwijde ambities. In Europa bezit de luchtvaartmaatschappij al bijna de helft van het Servische Air Serbia, circa 30 procent van het Duitse Air Berlin en een klein deel van het Ierse Aer Lingus.

Andere Europese luchtvaartmaatschappijen slaan daarom alarm bij de Europese Commissie: zij klagen over oneerlijke concurrentie, omdat Etihad een staatsbedrijf is. Maar veel Alitalia-medewerkers willen ontzettend graag dat de deal rond komt. Zij snakken naar een stabiele, competente investeerder.

De piloot

Het is werknemers van Alitalia verboden om de pers te woord te staan, maar de piloot die voor de vertrekhal van de Romeinse luchthaven staat te roken, wil best praten, zolang hij maar niet met zijn naam in de krant komt. Hij is 42 en vliegt met name binnen Europa. Deze vlieger is optimistisch. "Alitalia krimpt alleen maar. Als Etihad het grotendeels voor het zeggen krijgt, komen er vast moderne vliegtuigen en nieuwe bestemmingen bij. Want groei is onontbeerlijk." Zelf wil hij ook groeien. "Ik ben al 14 jaar copiloot. Bij Alitalia word ik alsmaar geen gezagvoerder. Maar bij maatschappijen als Etihad is het wél gebruikelijk dat een piloot carrière maakt. Ik ben hoopvol gestemd."

De stewardess

De 35-jarige stewardess loopt in haar donkerblauwe rokje en groene jasje de vertrekhal uit. Ze komt net uit Turijn. Deze vrouw maakt zich zorgen. "Als er ruim tweeduizend man uit moet, zit ik daar misschien wel tussen." Mocht de stewardess haar baan houden, dan verwelkomt ze de Arabieren met open armen. "Ik verwacht dat we dan eindelijk een competente directie krijgen. En dat de juiste vaardigheden belangrijker worden dan de juiste connecties." Op de luchthaven zoemt het verhaal rond dat veel cabinepersoneel en honderden piloten zullen worden overgeplaatst naar Abu Dhabi. "Dat zou een probleem zijn, want mijn man zegt dat hij niet in die hete zandbak wil wonen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden