Maximumsnelheden komen nu in de rechtbank tot stand

Rechter: 80 in plaats van 100 op A10-WestBeeld ANP

Een tevreden milieubeweging en gemeente Amsterdam, en een minister van infrastructuur en milieu die haar huiswerk moet overdoen. Dat is het resultaat van een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam. Die bepaalde vanochtend dat de verhoging van de maximumsnelheid op de A10-West bij Amsterdam weer ongedaan gemaakt moet worden.

Ook op andere wegvakken elders in Nederland ligt het snelheidsbeleid van minister Melanie Schultz onder vuur. Sinds haar besluit in 2012 om overal de maximumsnelheden te verhogen regent het rechtszaken voor Schultz. Over de snelheden op een tiental wegvakken van Friesland tot Brabant en in de Randstad zijn conflicten ontstaan of staan de partijen al voor de rechter.

In een aantal gevallen draaien die zaken om de vraag of er 130 mag worden gereden, sinds eind 2012 de officiële maximumsnelheid. Toch komt die vermoedelijk voorlopig niet weer ter discussie te staan. "Over zo'n verlaging horen we weinig", zegt Ad Vonk, woordvoerder van de ANWB. "Bovendien zou je dat als overheid ongeloofwaardig maken. Dat speelt nu ook al op de drie trajecten in de Randstad."

Deze zaken gaan over de vraag of de verhoogde maximumsnelheid van 100 weer terug moet naar 80. Van die drie zaken heeft het ministerie er nu twee verloren: afgelopen november over de A13 bij Rotterdam-Overschie en vanochtend die over de A10-West. Bij de A10 krijgt de minister zes weken om met een beter gemotiveerd besluit te komen. Tot die tijd mag er 100 worden gereden.

Over de A12 bij Voorburg vond de rechter vanochtend dat Milieudefensie onvoldoende heeft aangetoond dat ook dit besluit niet goed genoeg is onderzocht. Ook is hier de verkeersdoorstroming wel gediend bij een snelheid van 100 in plaats van 80, aldus de rechter. Jammer, vindt advocaat Phon van der Biesen van Milieudefensie. "We zagen voldoende aanleiding om te spreken van gelijke monniken, gelijke kappen. Maar de rechtbank zag dit anders."

De belangenbeweging van automobilisten ANWB is er in principe niet voor dat de maximumsnelheid op snelwegen op minder dan 100 kilometer per uur wordt gesteld. "Het gaat erom dat de weg zelf aangeeft wat een soort natuurlijke snelheid is", zegt ANWB-woordvoerder Ad Vonk. "Als je op een snelweg als de A10-West 80 km/u instelt, zal dat soms misschien natuurlijk aanvoelen, maar vaak ook niet. Het blijkt dat automobilisten veel moeite hebben om zich daaraan te houden."

De discussie over de snelheidsverhoging op enkele snelwegen rond de grote steden gaat vooral over de vraag hoeveel de luchtvervuiling toeneemt, en over de toegepaste meet- en rekenmethodes voor die vervuiling. Volgens het ministerie kloppen haar meetmethodes, is de luchtkwaliteit nauwelijks verslechterd en blijft die binnen de normen als de snelheid wordt verhoogd van 80 naar 100.

Het wordt inderdaad anders als er vervuilingsnormen worden overschreden, vindt ook de ANWB. "De minister moet meten en als er een norm wordt overschreden is het je het recht als burger en ook als ANWB om daartegen te protesteren. Dan zul je de situatie moeten aanpassen."

De ANWB ziet de huidige controverses over de maximumsnelheden meer als een ruimtelijke ordeningprobleem dan als verkeersprobleem. "Veel snelwegen liggen te dicht op de bebouwde kom, ze zijn in de loop der jaren opgeslokt door de stad. Eigenlijk zouden er nieuwe ringwegen moeten komen", zegt Vonk "Je kunt in elk geval moeilijk tegen de mensen die daar wonen zeggen: 'Ga daar maar weg'. Dat kan niet. Het oplossen van dit soort dilemma's doet altijd pijn."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden