Máxima en de bevrijdingstheologie

De angsten van professor Boon (Podium, 9 februari) lijken mij zwaar overdreven en nergens op gebaseerd.

Indien de vermoedelijke echtgenote van de kroonprins inderdaad afkomstig zou zijn uit het strenge katholieke milieu dat Boon beschrijft, lijkt het mij onmogelijk dat zij een huwelijkse relatie aangaat met een calvinist als onze kroonprins. Een dergelijke relatie is, geredeneerd vanuit zo'n religieus reactionair milieu, een doodzonde.

Verder wijst Boon in het artikel op de bijdrage die zeventiende- en achttiende-eeuwse protestanten van non-conformistische snit hebben geleverd aan de totstandkoming van de democratische rechtsstaat en het democratisch bewustzijn. In Nederland ging het dan vooral om doopsgezinden en remonstranten.

Ik hecht eraan te wijzen op het feit dat deze groeperingen ten tijde van de Republiek der Verenigde Nederlanden, samen met joden, rooms-katholieken en luthersen door de heersende klasse en officiële kerk werden achtergesteld, om het eufemistisch uit te drukken. En laat nou net het Huis van Oranje lidmaat zijn van die staatskerk.

Begrippen als 'democratische rechtsstaat' en 'democratisch bewustzijn' zijn hier uiteindelijk te lande gekomen via de Franse Revolutie. Deze begrippen en beginselen zijn in de negentiende eeuw in onze grondwet verankerd door liberalen als Thorbecke.

Het is triest dat professor Boon alleen op grond van zijn perceptie van een religie beschuldigingen uit over de achtergrond van de vermoedelijke toekomstige echtgenote van onze kroonprins. Wellicht behoort de uit Latijns-Amerika afkomstige bevrijdingstheologie tot de religieuze en culturele bagage van Máxima. Als theoloog moet professor Boon deze gedachte toch aanspreken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden