Mauritshuis gaat zes meter de diepte in

Impressie van de ondergrondse uitbreiding en indeling van het naastgelegen pand Plein 26. (BEELD HANS VAN HEESWIJK ) Beeld
Impressie van de ondergrondse uitbreiding en indeling van het naastgelegen pand Plein 26. (BEELD HANS VAN HEESWIJK )

den haag – - Het woord ’tunneltje’ mogen de medewerkers van het Mauritshuis in Den Haag niet meer in de mond nemen van directeur Emilie Gordenker. Zo werd aanvankelijk wel gesproken over het plan om het museum ondergronds te verbinden met het hoekpand aan de overkant van de straat, Plein 26. Maar het ontwerp van architect Hans van Heeswijk is dan ook wel iets heel anders dan een simpele doorgang onder de Vijverberg door. Zijn plan voorziet in een groot ondergronds plein als foyer. Doordat het daglicht van alle kanten binnenvalt, via lichtkoepels in het plein voor het Mauritshuis, zullen bezoekers niet het gevoel hebben dat ze zich zes meter onder straatniveau bevinden.

Aan deze oplossing hangt een prijskaartje. De verbinding tussen het classicistische stadspaleis en het uit 1930 daterende art-decobouw Plein 26 – onderdeel van het gebouw van Sociëteit de Witte – wordt met 22 miljoen euro bijna twee keer zo duur als aanvankelijk was begroot. Toch is het in de ogen van Gordenker een verantwoorde investering die recht doet aan de ’internationale excellentie’ van het Mauritshuis.

Door de uitbreiding krijgt het museum twee keer zoveel ruimte en kan het publiek, dat nu via een zij-ingang binnenkomt, beter worden ontvangen. De nu nog gesloten hekken voor de hoofdingang gaan open. Op het voorplein komt een nieuwe entree in de vorm van een glazen liftkoker en trappen die naar de ondergrondse foyer leiden.

In het pand Plein 26 komen alle kantoren, publieksvoorzieningen en zalen voor tijdelijke exposities. Vanuit het nieuwe museumcafé, zonder kaartje toegankelijk, kunnen bezoekers ook afdalen naar het ondergrondse plein. Kinderen krijgen een educatieve ruimte. Het zeventiende-eeuwse Mauritshuis zelf blijft onaangetast, maar krijgt wel een opknapbeurt.

De planning is om begin 2012 met de werkzaamheden te beginnen. Medio 2014 moet de uitbreiding klaar zijn. In die periode is het museum gesloten, maar de collectie met de top van de Nederlandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw blijft deels zichtbaar in Den Haag. Gordenker onderhandelt daarover met het Haags Historisch Museum.

Ook reizen vijftig werken uit de collectie, waaronder ’het Meisje met de Parel’ van Vermeer, naar Japan, waar ze worden getoond in Kobe en Tokio. Daarna reist de expositie mogelijk nog door naar de VS.

Gordenker ziet de vijftig meesterwerken als ’reizende ambassadeurs’, omdat het Mauritshuis veel Japanse bezoekers trekt. Daarnaast levert de expositie geld op voor de verbouwing.

Het Mauritshuis trekt nu jaarlijks 200.000 bezoekers, na de uitbreiding worden dat er minstens 250.000, verwacht de directeur. Voor de verbouwing kreeg het museum steun van particulieren en fondsen. Het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschappen verhoogde in 2009 de subsidie met 1,5 miljoen euro. De BankGiroloterij heeft 2,6 miljoen bijgedragen. Volgens Gordenker zal het Mauritshuis zich na de uitbreiding nog excellenter kunnen presenteren. Maar, benadrukt ze, zonder afbreuk te doen aan de authentieke uitstraling. „De kracht van het Mauritshuis is het intieme karakter. Het is een juwelendoosje, klein maar o zo mooi. En dat willen we vooral zo houden.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden