Matinee maakt met vier voortreffelijke solisten een ambitieuze rentree

AMSTERDAM - Niet met één, niet met twee, maar met liefst vier voortreffelijke solisten die figureerden in alle onderdelen van het programma, blies de ex-VARA Matinee zaterdag stevig in de bus. Het streven om de starre reguliere concertpraktijk - met een bekend solist vóór en een groot orkestwerk na de pauze - te doorbreken, begint zich als een secundair doel van deze serie af te tekenen.

Natuurlijk is er voor de verwezenlijking van dergelijke ambities meer nodig dan de bijdrage uit de kaartverkoop. De registratie van deze concerten voor radio èn televisie maakt de geldelijke middelen vrij, die de ruimte bieden voor onorthodox programmeren. Voor andere concertorganisaties zijn dergelijke programma's om die reden nauwelijks weggelegd. Maar het moet gezegd: de Matinee is begonnen aan een overtuigende seizoensstart.

Na het indrukwekkende concert van twee weken geleden met een nieuw marimbaconcert van Jonathan Harvey, beklom dirigent Peter Eötvös andermaal de bok, ditmaal om zijn vaste equipe het Radio Kamerorkest te inspireren.

Opnieuw stond een compositie van Harvey op het programma. De 'Song Offerings' uit 1985 klonken interessant, mede dankzij de voortreffelijke voordracht van de sopraan Rosemary Hardy. Gesteund door de dirigent en een handvol solisten uit het orkest slaagde zij erin geroutineerd, maar ook met overtuiging elke zin een eigen gewicht te geven en subliem af te ronden.

Ook in Varèses als voorafje gepresenteerde 'Offrandes' zong Rosemary Hardy overtuigend om vervolgens het podium vrij te maken voor de de jonge Japanse violiste Yayoi Toda. Het tweede vioolconcert van de vorig jaar overleden Tristan Keuris had zij al met het Radio Kamerorkest op de plaat gezet, maar een publieke première van dit oorspronkelijk voor Jaap van Zweden bedoelde concert liet nog tot dit weekeinde op zich wachten.

De violistische kwaliteiten van Toda, zijn aan dit werk zeker besteed: het in een klassieke vorm gestoken concert bevat enkele prachtige verstilde momenten, maar ook genoeg bravoure-achtige passages. Het probleem van Keuris' Tweede Vioolconcert schuilt evenwel in het niet bijster originele idioom, dat ook dit concert aanhangt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden