Mart Smeets: Aanpak NOS getuigt van liefde voor sport

Geen voetbalsamenvattingen meer: het is even slikken voor de mensen van Studio Sport. ,,Na veertig jaar zijn we ingeruild voor een jonger exemplaar''.

AMSTERDAM - De oude dame zucht. Nostalgie hangt om haar heen en lang was dat haar kracht. Nu is zij daarop juist afgeschreven. 'Studio Sport' moet verder zonder de vaste partner, de eredivisie voetbal. ,,We waren veertig jaar getrouwd en zijn ingeruild voor een jonger exemplaar'', constateert Jan de Jong.

Hij leidde namens de NOS de onderhandelingen, die woensdag voor hem op een teleurstelling uitliepen. De Eredivisie CV verkocht het samenvattingsrecht aan John de Mol.

Presentator Mart Smeets, virtuele huisvriend van vele gezinnen, werd 's avonds in de metro door wildvreemden getroost. Hoofdredacteur Maarten Nooter lichtte de redactie in. ,,We raken wel een stukje kwijt, maar niet meer dan dat.''

Voor Smeets is relativeren altijd een goed wapen geweest, maar het valt hem nu zwaar. ,,De kijker hoeft alleen een ander knopje in te drukken om hetzelfde te zien. Voor alle 110 mensen die bij de club werken, is het verlies echter voelbaar.''

Verlies aan kijkers. Aan status. Aan geld. Gekoppeld aan de zondagavonduitzendingen ontving de Publieke Omroep via de Ster jaarlijks 15 tot 20 miljoen euro aan reclame-inkomsten. Het idee dat 'Studio Sport' nu 23 miljoen extra te besteden heeft, omdat dat bedrag niet langer voor de eredivisie gereserveerd hoeft te worden, klopt dus niet.

'Studio Sport' heeft dit jaar 1800 uur televisie gemaakt, 180 uur daarvan was eredivisievoetbal. Het gewezen paradepaardje van de Publieke Omroep bezit nog wel de uitzendrechten van de Olympische Spelen (tot 2012), van het wereldkampioenschap voetbal in 2006, van de Tour de France (tot 2008), en van de Champions League en Uefa Cup (tot de zomer van 2006). Onder meer.

Het contract met NOC-NSF en zijn 52 Nederlandse sportbonden garandeert dat ook de liefhebbers van shuttles en handballen bediend zullen worden. Soms zijn dat er aardig wat. Opvallendste uitschieter: gemiddeld keken er dit jaar naar 357 minuten badminton een miljoen mensen. Maar Mia Audina zal niet ieder seizoen een olympische finale spelen.

De Champions League (gemiddeld twee miljoen kijkers) en de Uefa Cup (1,7 miljoen) onderstrepen dat de massa maar één echte passie kent.

De vergelijking met Frankrijk, vaak gemaakt, gaat dan ook niet op. De publieke omroep concentreerde zich daar op het rugby. Nooter: ,,Rugby was daar al populair. Bij ons is er geen vergelijkbaar alternatief.''

Bij gebrek aan opties zal 'Studio Sport' niet op zoek gaan naar een nieuwe liefde. De inhoud van de 'Sportjournaals' zal hooguit wat veranderen. ,,Wij maken nogal wat voorbeschouwingen op eredivisieduels. Zoals ik me nu voel, zullen we dat voorlopig even niet doen.'' 'Studio Sport' vindt dat het 'als oud vuil aan de kant is gezet'. ,,De Eredivisie CV maakte op de persconferentie de vergelijking met het kopen van een andere auto.''

Volgens De Jong hebben voetbal en 'Studio Sport' elkaar groot gemaakt. ,,Wij waren een baken van rust in deze wereld: zondag avond zeven uur, 52 weken per jaar. Dat was onze kwaliteit.''

Smeets vult aan: ,,We zijn misschien niet altijd fantastisch vernieuwend geweest, maar de NOS-behandeling kenmerkt zich wel door een liefde voor sport.''

De liefde bleek eenzijdig, constateert De Jong. ,,Het verschil in geld was niet zo heel groot. Het lijkt wel alsof de voetbalclubs heel erg toe waren aan wat anders. Dat past bij de huidige directie van de Eredivisie CV. Chris Woerts presenteert zichzelf graag als iemand die durft te veranderen.''

Of het product voetbal die veranderingen kan hebben, waagt De Jong te betwijfelen. ,,Ik weet niet of allerlei spelshows werken. De balans tussen entertainment en journalistiek moet gezond zijn. Iets wat slecht is, moet niet mooi gepraat worden.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden