Marktaandeel van gecertificeerde koffie neemt laatste jaren snel toe

Een op de vier Nederlanders drinkt een kopje koffie dat geproduceerd is volgens de regels van Fair Trade, EKO, de Rainforest Alliance of Utz Kapeh. Het marktaandeel van deze gecertificeerde koffie is de afgelopen jaren in rap tempo gegroeid.

In Nederland wordt koffie verkocht op basis van vier gedragscodes. De eerlijke handelsregels van Max Havelaar (Fair Trade) zijn het meest bekend. In 1989 kreeg Nederland zijn eerlijke kopje koffie. De naamsbekendheid bleek enorm, het marktaandeel steeg naar 2,9 procent in 2002. Maar dat percentage bleek zo ongeveer het maximum haalbare. De echte klapper in de verkoop van gecertificeerde koffie werd gemaakt toen Albert Heijn de melanges van het merk Perla van het certificaat Utz Kapeh voorzag. Vanaf 2003 kon de Ahold Coffee Company voldoende certificeerde koffie leveren zodat het al zijn koffie via die gedragscode kon leveren. Inmiddels is 27,8 procent van de in Nederland gedronken koffie op enigerlei wijze gecertificeerd, ofwel aan een gedragscode gebonden.

De biologische koffie met EKO-keur, de Fair Trade koffie en die met het Rainforest Alliance-keur worden dik verslagen door Utz Kapeh. Uit de Koffie Barometer 2006 van de Koffiecoalitie, een samenwerkingsverband van vakbonden en hulporganisaties als Oxfam Novib, blijkt dat 86 procent van de gecertificeerde koffie onder Utz Kapeh-keur is geproduceerd. De grote spelers in dat segment zijn Sara Lee/ Douwe Egberts en de Ahold Coffee Company. Sara Lee heeft te kennen gegeven binnen tien jaar alle koffie via de Utz Kapeh-regels te willen afnemen en verwerken. Het beeld dat Sara Lee/ Douwe Egberts niets te maken wil hebben met certificering van haar producten is dus niet juist. De onderneming heeft echter nooit een product onder Max Havelaar-keurmerk op de markt willen brengen. Bij dat keurmerk is, anders dan bij Utz Kapeh, een garantieprijs voor de boeren opgenomen. Sara Lee heeft nooit die ingreep in het marktmechanisme willen doen. Door bij Utz Kapeh die eis van een minimumgarantieprijs te laten vallen werd het mogelijk Sara Lee/Douwe Egberts ook in de kring van gecertificeerde koffiebranders op te nemen.

Tegelijk met het stijgende marktaandeel is ook het aantal verkooppunten gestegen. Aanvankelijk waren het vooral Wereldwinkels en gespecialiseerde zaken die keurmerkkoffie verkochten. Albert Heijn (met Perla) haalde de gecertificeerde koffie de wereld van de supermarktketens in.

In 2005 stopte Ahold-dochter C1000 alleen nog Utz Kapeh-koffie in het huismerk. De meeste Nederlandse supermarktketens verkopen nu een vorm van gecertificeerde koffie. Afgelopen jaar zegde Super de Boer toe 30 procent Rainforest Alliance koffie te gaan gebruiken. Volgens de opstellers van de Koffie Barometer 2006 zijn alleen de Duitse ketens Lidl en Aldi nog niet bereid zich te binden aan een van de standaarden voor de productie van koffie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden