Marktaandeel Achmea groeit, maar opbrengst daalt

Verzekeraar houdt door reorganisatielast en afschrijving geen winst over. Ook operationeel resultaat verslechtert.

Er blijft nog iets over onder de streep, maar veel is het niet. Achmea, de grootste schade- en zorgverzekeraar in Nederland, is veel geld kwijt aan een grote reorganisatie. Onrendabele onderdelen worden (met verlies) verkocht en er verdwijnen 4000 banen. En het concern moeten veel lagere marges accepteren om zijn leidende positie op de markt te behouden.

Achmea - bekend van de merken Interpolis, Centraal Beheer, FBTO en Zilveren Kruis - kondigde eind 2013 al aan fors te gaan snijden in het personeelsbestand. Van de 17.000 banen moeten er voor eind volgend jaar 4000 verdwenen zijn. Dat kost geld. Achmea moest vorig jaar 239 miljoen euro reserveren voor de reorganisatie. En ook de komende jaren zal de reorganisatie de winst drukken.

Uiteindelijk moet het bedrijf beter zijn voorbereid op de toekomst. Door het contact met klanten voornamelijk digitaal te laten plaatsvinden, wil Achmea jaarlijks 450 miljoen euro besparen op de kosten.

Naast de reorganisatielast moest Achmea nog een flinke verliespost incasseren: het concern moest afschrijven op de pensioendochter Syntrus Achmea, dat een grote klant zag vertrekken, en verkocht de verzekeringsactiviteiten in Rusland en Roemenië onder de boekwaarde. Daarnaast had Achmea tot voor kort een flink aantal fitnesscentra, die vorig jaar deels zijn verkocht en deels gesloten. In totaal moest de verzekeraar voor 143 miljoen euro aan afschrijvingen doen.

In de belangrijkste markten waarop Achmea actief is - zorg- en schadeverzekeringen - wist het de premie-inkomsten stabiel te houden. En daar de markt voor schadeverzekeringen krimpt, ziet Achmea zijn marktaandeel stijgen. Maar de verzekeraar hield er wel minder aan over: de kosten lagen in 2014 flink hoger dan een jaar voordien. Het resultaat daalde daardoor van 265 miljoen in 2013 naar 103 miljoen.

Bij de zorgverzekeringen was Achmea genoodzaakt reserves aan te spreken om te voorkomen dat de premies omhoog moesten. Doordat het basispakket werd uitgebreid zouden de premies moeten stijgen, maar die zijn nu vrijwel gelijk gehouden, om te voorkomen dat klanten overstappen naar concurrenten.

Daarvoor heeft het bedrijf 335 miljoen euro uitgetrokken.

Los van die kosten zag het concern ook bij zorg - goed voor grofweg twee derde van de premie-inkomsten van Achmea - de resultaten dalen. Werd er in 2013 nog een resultaat van 529 miljoen euro geschreven, in 2014 daalde dit tot 418 miljoen. En net als bij andere verzekeraars liep ook hier de winst op pensioen- en levensverzekeringen sterk terug.

Met het gehele bedrijf kwam Achmea in 2014 uit op een winst van 16 miljoen euro, en dat was eigenlijk te danken aan de Belastingdienst. Een flink aantal verliesposten mag bij de fiscus als compensabele verliezen worden opgegeven, waardoor Achmea in 2014 24 miljoen euro bijgeschreven kreeg, in plaats van belasting te betalen. Dat wordt mede veroorzaakt door het feit dat de zorgactiviteiten zijn vrijgesteld van belasting.

De winst steekt schril af bij de 349 miljoen euro die in 2013 werd geboekt. Ter verklaring wijst Achmea vooral naar de reorganisatielasten en eenmalige afschrijvingen als oorzaken. Maar het operationeel resultaat - waar die posten niet in zijn meegenomen - daalde ook sterk: van 542 miljoen in 2013 naar 388 miljoen vorig jaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden