Markies de Sade gaat uit vissen

Uit het kleine Zuid-Korea komen opvallend veel succesvolle films. Vanaf vandaag draait het verrassende 'The Wailing'.

Waar de Noord-Koreaanse cinema beperkt blijft tot een permanente livestream van een wapperende vlag, leveren Zuid-Koreaanse filmmakers al bijna twintig jaar de ene na de andere hoogvlieger af. Vandaag komt 'The Wailing' uit, een film die moeiteloos thriller, komedie en whodunit combineert met maatschappijkritiek. Dat mixen van genres is een van de grote verdiensten van Zuid-Koreaanse films, een kunst die finesse vereist.

In 2003 kon het Nederlandse publiek kennismaken met een van de pioniers van de Zuid-Koreaanse Renaissance, Kim Ki-duk. Sommigen namen meteen ook afscheid. Kims poëtische liefdesverhaal 'The Isle' uit 2000 bevat naast talloze lyrische scènes en oog voor schoonheid ook een scène waarin iemand zelfmoord wil plegen door vishaakjes in te slikken en ze dan naar buiten te trekken.

Dat vond niet iedereen fijn om te zien. Op het filmfestival van Venetië werd de screening onderbroken omdat mensen moesten overgeven en flauwvielen. Alsof Markies de Sade pastellandschappen is gaan schilderen, schreef een recensent. Drie jaar later maakte Kim het contemplatieve 'Spring, Summer, Fall, Winter... and Spring', gebaseerd op boeddhistische wijsheden en vrij van vishaakjes.

Internationaal is de naam van Bong Joon-ho waarschijnlijk het meest bekend, dankzij de sterrencast van zijn laatste film 'Snowpiercer'. Daarin dendert een trein met de laatste mensen door een sneeuwlandschap terwijl de rest van de wereld is vergaan. Ook al heeft de mensheid hier een kans om een nieuwe samenleving op te bouwen, stelt de film: oude reflexen ten aanzien van macht en hiërarchie spelen snel weer op.

Die kritiek op de heersende macht is een terugkerend motief in Zuid-Koreaanse films, het gevolg van twee decennia militaire dictatuur. Een van de meest treffende verbeeldingen is Bongs 'Memories of Murder' uit 2003, waarin stuntelende politierechercheurs jacht maken op een seriemoordenaar van jonge vrouwen. Gebaseerd op een waargebeurde zaak, waarin de dader door incompetentie van de politie nooit gepakt is. Een van de hoogtepunten is een minutenlang panoramisch shot, in één keer gefilmd, waarin de rechercheurs een plaats delict volledig vernachelen door een tractor over cruciale sporen te laten rijden, en ze herhaaldelijk in slapstickstijl in de modder onderuitgaan. De lijst van successen is lang. Op het internationale festivalcircuit winnen de meer kunstzinnige films van Hong Sang-soo en Lee Chang-dong herhaaldelijk prijzen en soms bereiken hun films gelukkig ook de Nederlandse bioscopen. Als katalysator van het artistieke en commerciële succes van de laatste decennia mag de Zuid-Koreaanse overheid niet ongenoemd blijven, die jonge makers met wilde plannen steunde via het filmfestival van Busan en de Korean Academy of Film Art. Of ambtenaren zelf enthousiast de vissport beoefenden of niet, of genoten van Park Chan-wooks wraaktrilogie, een ander bruut hoogtepunt, het deed er niet toe. Filmmakers werden gestimuleerd om hun wildste ideeën uit te voeren. Dankzij dat beleid en de jubilerende Nederlandse distributeur Contact Film is vanaf vandaag 'The Wailing' te zien, een film die meer dan twee uur lang met elke plotwending nieuwe verrassingen brengt en dan zelfs het lef heeft om de kijker met de handen in het haar achter te laten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden