'Marilyn Monroe, een droom'

Ze speelt in de nieuwe Woody Allen, volgend jaar is ze Marilyn Monroe, maar eerst is er Mother & Child. Naomi Watts is hot, hotter, hotst.

’Woody is verlegen en ongelooflijk grappig”, vertelt Hollywoodactrice Naomi Watts (42) tijdens een rondetafelgesprek in Cannes. De Britse die in Australië opgroeide en in de VS inmiddels geldt als ’hot, hotter, hotst’, is te zien in de nieuwe romantische komedie van Woody Allen – ’You Will Meet a Tall Dark Stranger’ – en twee andere films die de komende weken in première gaan.

Met grote blauwe ogen kijkt ze in de rondte. Ontspannen vertelt ze over de films die ze zojuist heeft gemaakt en op het punt staat te maken. De grootste opwinding geldt de rol van Marilyn Monroe, volgend jaar. „Een droom”, aldus de frêle blondine. „Het is een enorme onderneming, en ik voel de nodige druk. Het is zo’n iconische vrouw, iedereen heeft het gevoel haar op de een of andere manier te kennen.

„Ik kreeg een mooie brief van Woody Allen, waarin hij grapte dat hij graag met me wilde werken. Hij voegde eraan toe: voordat ik dood ben – wat waarschijnlijk niet lang meer zal duren.”

Naomi Watts is een van de meest begeerde Hollywood-actrices. De komende weken is ze te zien in drie nieuwe bioscoopfilms. In het psychologische drama ’Mother & Child’, dat vandaag in première gaat, speelt ze een fascinerende rol als een jonge advocate die als baby ter adoptie werd afgestaan, en op haar zeventiende haar eigen eileiders liet afbinden. Ze is eenzaam en angstig, maar straalt kracht en controle uit. Ze doet niet aan emotionele binding, wel aan seks. Watts: „Ze is een seksuele maniak, een nymfomane, ongelooflijk promiscue en provocerend, en met alle controle een uitdaging om te spelen”.

Deze maand verschijnt ze ook aan de zijde van Sean Penn in ’Fair Game’, het waar gebeurde verhaal van de CIA undercover-agente die inzake Iraakse massavernietigingswapens werd klem gezet door de regering-Bush. En tegen de Kerst wandelt Naomi Watts dan aan de arm van haar filmvader Anthony Hopkins door Londen in de nieuwe zedenkomedie van Woody Allen.

De doorbraak van de Britse actrice, die haar Australische hartsvriendin Nicole Kidman ontmoette tijdens audities voor een bikini-commercial, kwam relatief laat. Op haar 33ste werd ze door David Lynch opgepikt voor de intrigerende, lesbische dubbelrol in ’Mulholland Drive’ (2001). Watts speelde in de bizarre, nachtmerrie-achtige film zowel de jonge aspirant-actrice die het in Hollywood wil maken, als de geflopte actrice met moordneigingen. De film kreeg al snel cultstatus, en Watts dook op in films van andere beroemde regisseurs met heftige oeuvres: Alejandro González Iñárritu, Peter Jackson, Michael Haneke en David Cronenberg.

Korte tijd had ze een relatie met de Australische acteur Heath Ledger (1979-2008), die ze op de set van de seriemoordenaarsfilm ’Ned Kelly’ (2003) had leren kennen. Met huidig echtgenoot Liev Schreiber, die ze ontmoette op de set van ’The Painted Veil’ (2006), kreeg ze vlak voor haar veertigste nog twee zonen. Je zou kunnen zeggen dat ze tussen het acteren door zwanger raakte, en haar kinderen baarde.

In ’Mother & Child’ zien we haar naakt met haar eigen zwangere buik. Watts: „Dat was een uitdaging. Omdat een prothese van een dikke buik nooit zo goed is, besloot ik het te doen. Om het nog wat realistischer te maken, dronk ik van te voren ijswater. Ik wist dat de baby in mijn buik daarvan zou bewegen, en dat gebeurde ook tijdens de opnamen.”

Ook in ’You Will Meet a Tall Dark Stranger’ is Watts een worstelende dertiger. Ze zit in een vastgelopen huwelijk met een schrijver (Josh Brolin) en probeert haar baas (Antonio Banderas) in te palmen. Haar man begluurt de overbuurvrouw. Haar vader verlaat haar moeder voor een prostituee. Allemaal zoeken ze het geluk buiten de deur. Allemaal geloven ze dat het eindelijk goed komt. Watts: „Woody Allen is 74, maar nog zo fris en scherp. Elke keer als we een kleine pauze hadden, omdat er iets aan het licht moest gebeuren of zoiets, bleef hij op de set om een half uur lang grappen te maken, en ons te entertainen. Het was alsof we elke keer in een kleine afzonderlijke Woody Allen-film belandden.”

„Ik denk dat al zijn grappen worden geboren uit een soort misère”, vervolgt Watts, „en ik vind dat geweldig, het is een enorme bron van vermaak. We hebben allemaal wel sombere gedachten, maar het gaat erom wat je ermee doet.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden