RecensieRepelsteeltje

Marijke als koningin van een inclusieve samenleving

Kim van Zeben (r) speelt Juliana heerlijk truttig en ook kordaat en integer.Beeld Sanne Peper

Familietheater
Theater Rotterdam
Repelsteeltje en de blinde prinses
★★★★★

Samen met een varkenshoeder zit koningin Juliana een beetje verliefd op de rand van een bedstee. Ze zingen een cover van ‘Gute Nacht Freunde’. Voor het eerst vertelt de jaarlijkse familievoorstelling van Theater Rotterdam over bekende personen uit het dagelijks leven. Het koningshuis ten tijde van de Greet Hofmans-affaire nog wel, handig in elkaar gevlochten met het sprookje ‘Repelsteeltje’.

Joke Tjalsma speelt in de voorstelling ‘Repelsteeltje en de blinde prinses’ een geweldige Greet Hofmans, een gebedsgenezeres die tot onvrede van prins Bernhard in de jaren vijftig grote invloed had op koningin Juliana. “Jullie mogen tante Greet zeggen”, zegt ze innig tegen het publiek. Met haar grijze pantalon en gezondheidssandalen met sokken banjert ze door het paleis en trekt zich niets aan van welk protocol dan ook. “Nu sta je in je kracht!”, zegt ze wanneer Juliana haar ontrouwe Bernhard weer eens de mantel uitveegt. Juliana in haar onverwoestbare bloemenjurk en dochter Marijke in een roze jurk en met blindenstok zijn de even aandoenlijke als hilarische hoofdpersonen van het verhaal.

Kruiwagen vol goud

Patrick Duijtshoff raust in de rol van Bernhard energiek over het toneel. Hij jaagt, tennist, vliegt en flirt erop los en hij verbrast natuurlijk Juliana’s fortuin. Totdat zij zijn toelage stopt en daar komt het sprookje Repelsteeltje om de hoek kijken. Een varkensboer beweert dat zijn dochter goud uit stro kan spinnen en zo slaat Bernhard twee vliegen in één klap. Hij krijgt een kruiwagen vol goud én een date met de boerendochter.

Beeld Sanne Peper

Schrijver Don Duyns en regisseur Pieter Kramer zijn een gouden duo dat almaar beter op elkaar ingespeeld raakt. Eerder maakten ze succesvolle familievoorstellingen als ‘Woef Side Story’ (2012), ‘De Gelaarsde Poes’ (2015) en ‘Hamlet, de familievoorstelling’ (2018). Ook Repelsteeltje en de blinde prinses is weer overvol verwikkelingen, decorwisselingen, verkleedpartijen, covers van Duitse popliedjes, gevatte teksten, kwinkslagen en komische terzijdes naar het publiek. Drie uur lang val je van de ene hilarische scène in de andere maar de voorstelling wordt niet plat. De acht acteurs spelen de typetjes lekker vet maar tóch blijven het geloofwaardige mensen.

Record personage wisselen

Kim van Zeben speelt Juliana heerlijk truttig en ook kordaat en integer. Judith van den Bergh is een naïeve en hartveroverende Marijke met haar blinde bewondering voor de wijsheden van tante Greet, die haar leert over haar ‘innerlijke oog’. Wart Kamps verbreekt in deze voorstelling het record personage wisselen. Hij verandert van beweeglijk Repelsteeltje in een norse marechaussee, van besnorde jager in hofdame met grijze knot, om even later in een keurige deux-pièce mee te keuvelen bij een theekransjes-sessie met Greet.

Juliana en Marijke blijven fier overeind en de hofhouding rond Bernhard en zijn heksachtige Duitse moeder zakt lelijk door het ijs. De moraal zegeviert uiteindelijk en de meezinger aan het slot ‘Ich Bin Wie Du’ is ronduit ontroerend. Met Marijke als koningin van een inclusieve samenleving waar plek is voor iedereen die gewoon een beetje anders is.

Lees ook:

Van je familie moet je het maar hebben; zeven theaterproducties voor het hele gezin

Opvallend veel voorstellingen gaan over familie. Die kán saamhorig en gezellig zijn, maar ook een mijnenveld. Pubers knokken met stiefouders, ooms en tantes gedragen zich wonderlijk. Vaak zijn de kinderen het meest volwassen. Trouw tipt zeven theaterproducties voor het hele gezin.

Prinses Christina, de eigenzinnige, onbekende prinses

Vanwege haar teruggetrokken bestaan stond ze te boek als de ‘onbekende’ prinses. Met eigenzinnige optredens kwam ze, op haar zangcarrière na ongewild, toch in de schijnwerpers. Vrijdagochtend overleed prinses Christina op 72-jarige leeftijd aan de gevolgen van botkanker.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden