Maria Schneider is geen diva, maar wel een ster

Op de bovenste verdieping, in het penthouse van Hilton Amsterdam, zit Maria Schneider. Ze geeft een persconferentie ter gelegenheid van het feit dat het Filmmuseum ’Professione: Reporter’ (1975) opnieuw heeft uitgebracht.

Dat is de tweede film waar je bij de naam ’Maria Schneider’ aan denkt. De eerste is natuurlijk ’Last Tango in Paris’, Bernardo Bertolucci’s scandaleuze film uit 1972. In die film brengen Marlon Brando en Schneider (zij vooral!) zoveel tijd naakt in een Parijs appartement door, dat de maker en zijn hoofdrolspelers destijds voor een Italiaanse rechter hun ’pornografische’ werk moesten toelichten.

Over die film praat ze niet graag, niet alleen omdat ze vaak overhoop lag met Bertolucci, maar misschien ook omdat de film haar het imago van een wilde, promiscuë meid opleverde. ’Professione: Reporter’ (ook wel ’The Passenger’ geheten) van Michelangelo Antonioni daarentegen is haar persoonlijke favoriet. Dat verbaast niet. In die stille film, zonder veel dialoog, speelde ze het ’Meisje’. Schneider, die eind deze maand 56 wordt en tegenwoordig vooral televisiewerk doet, heeft met haar kleine magere lijf, gestoken in spijkerbroek en praktische trui, nog steeds iets meisjesachtigs.

En een prater is ze ook al niet. Ze heeft bescheiden anekdotes paraat over de filmopnamen. Soms draaiden ze maar één minuut film op een dag. Jack Nicholson liet zijn hamburgers naar Spanje verschepen.

Hij kocht ooit de rechten van de film en verhinderde wijde verspreiding via video en dvd. Daarom vond ze het zo bijzonder ’Professione: Reporter’ weer in volle glorie te zien: „Het is een ongelofelijk moderne film.”

Ze werd volwassen ten tijde van de vrouwenbeweging. Ik wil van haar weten wat de afgelopen dertig jaar voor vrouwen hebben opgeleverd. Daar kan Schneider kort over zijn: „Weinig. Vrouwen krijgen nog steeds minder betaald dan mannen en actrices hebben nog altijd minder werk dan acteurs.” En de seksuele revolutie dan, verbeeld in films als ’Last Tango in Paris’ en ’Een Vrouw als Eva’ (waarin Schneider een lesbische relatie had met Monique van de Ven). Wat zijn daarvan de effecten geweest? Daarover is ze nog korter: „Dat weet ik niet.”

Schneider is geen diva. Maar wel een ster. Niet alleen steekt ze als enige in het gezelschap de ene na de andere sigaret op, ze zwijgt als het haar uitkomt. En zelfs dan luistert iedereen aandachtig.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden