Mantelzorger voelt zich te vaak over het hoofd gezien

Onderzoek Mezzo: Professionele zorg niet goed voorbereid op samenwerking

Lang niet alle verpleegkundigen en verzorgenden zijn voorbereid op de toekomst waarin ze meer zullen moeten samenwerken met mantelzorgers: 40 procent gaat het gesprek daarover niet of slechts soms aan. Mantelzorgers zelf vinden dat de samenwerking in 63 procent van de gevallen beter kan.

Dat blijkt uit een enquête van mantelzorgvereniging Mezzo onder 500 mantelzorgers en 3325 zorgprofessionals. Mezzo brengt de uitkomsten naar buiten aan de vooravond van de Dag van de Mantelzorg, komende zondag, waar samenwerken tussen formele en informele zorg centraal staat. Het onderwerp staat vandaag ook op de agenda van de Tweede Kamer.

Beide groepen kregen negen stellingen voorgelegd en uit de antwoorden wordt duidelijk dat ze soms heel verschillend tegen het 'samendoen' aankijken. Dat begint al met het elkaar op de hoogte houden van wat er speelt. Slechts 7 procent van de zorgprofessionals vindt dat dit weinig tot nooit gebeurt. Mantelzorgers hebben een heel andere beleving: zij zeggen dat in 22 procent van de situaties de partijen elkaar niet goed op de hoogte houden.

Misschien komt dat ook doordat ruim 36 procent van de ondervraagden in een maand tijd met zes of meer zorgmedewerkers te maken kreeg, 13,6 procent zelfs met elf of meer. "Het kan ook zijn dat de professional denkt dat het goed gaat, terwijl de mantelzorger heel andere verwachtingen heeft", zegt Roos Verheggen, programmamanager bij Mezzo. "Juist daarom is het zo belangrijk dat ze met elkaar in gesprek gaan."

Van de 2,6 miljoen mantelzorgers in Nederland zijn er 450.000 zwaar- of overbelast door de intensiteit en lange duur van de hulpverlening. Van de ondervraagde zorgmedewerkers denkt 89 procent dat zij altijd, of in ieder geval geregeld signaleren wanneer mantelzorgers de zorg niet meer aankunnen. Maar de laatsten denken ook hier anders over: 41 procent meent dat dit weinig of nooit gebeurt, 59 procent heeft wel het gevoel dat zorgmedewerkers kunnen inschatten of zij overbelast raken.

Een opvallende conclusie is verder dat 44 procent van de mantelzorgers die thuis voor iemand zorgen, tevreden is over het contact met de zorgmedewerkers. Van de mensen van wie de naaste in een instelling verblijft, heeft slechts 22 procent daarover geen klachten. "In de thuissituatie is de professional te gast bij de zorgvrager en die houdt als vanzelfsprekend meer rekening met de gewoonten van de mantelzorger en de zorgvrager", verklaart Mezzo dat verschil in beleving.

Tips van mantelzorgers voor mantelzorgers
Mantelzorgvereniging Mezzo vroeg mantelzorgers naar tips om de samenwerking met zorgprofessionals te verbeteren. Daar werd gretig op gereageerd.

Maak zelf contact.

Vinger aan de pols houden.

Blijf voortdurend in gesprek en ga hogerop als je er niet uitkomt.

Zeg op een rustige manier, niet in emotie, waar dingen goed en slecht lopen. Blijf communiceren.

Geen afwachtende houding aannemen, maar duidelijk zelf om inzet van de professionals vragen.

Laat je niet afschepen met de dooddoener 'te weinig tijd'.

Geef duidelijk de grens aan wat wel en niet binnen je mogelijkheden ligt.

Blijf opkomen voor degenen die de zorg ontvangen. Vaak kunnen zij dat zelf niet meer, dus ben jij hun spreekbuis.

Cijfer jezelf niet steeds weg.

Zeg helder wat je vindt. Als mantelzorger ben je veel professioneler dan de betaalde zorger.

Sta open voor advies en schroom niet om hulp te vragen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden