Mansveld: meer treinen, stopcontacten in coupé

NS en ProRail moeten wel beter gaan samenwerken, maar hoeven niet te fuseren, zo zou staan in de Lange Termijn Spooragenda.Beeld anp

Het kabinet gaat de NS en ProRail scherper aansturen. Beide bedrijven zullen meer worden afgerekend op hun prestaties. Ze hoeven echter niet te fuseren. Dat staat in de Lange Termijn Spooragenda van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) die het kabinet vandaag heeft goedgekeurd. Ook gaan er vanaf 2017 meer treinen rijden.

'Meer kwaliteit en comfort is het doel', stelde Mansveld in een persconferentie. Er is een 'cultuuromslag' nodig waarbij de tevredenheid van reizigers en verladers op nummer 1 moet staan, aldus de staatssecretaris over haar plannen voor de jaren 2015 tot 2025.

Om dit te bereiken gaat Mansveld concrete afspraken maken met spoorbedrijven, bijvoorbeeld over punctualiteit en reinheid in treinen. De lat gaat hierbij omhoog, zei ze. Verder gaat ze de wet- en regelgeving aanpassen waardoor bijvoorbeeld ProRail efficiënter de capaciteit kan gebruiken. Tenslotte gaat de Staat als aandeelhouder de bedrijven meer aansturen. Dat gebeurt door de strategie van de bedrijven te toetsen, commissarissen en bestuurders te benoemen en adviezen te geven over investeringen.

Meer treinen
Mansveld zei ook dat treinreizigers over drie jaar zonder spoorboekje kunnen reizen. Het aantal treinen per uur zal vanaf 2017 worden uitgebreid om dit mogelijk te maken. Dat begint op twee trajecten. Tussen Amsterdam en Eindhoven gaan dan zes intercity's per uur rijden, terwijl dat op de lijn tussen Geldermalsen en Woerden zes sprinters zullen zijn.

Geen fusie
De samenwerking tussen NS en ProRail moet worden verbeterd, maar ze gaan niet fuseren. Die optie is wel bekeken, maar leidt niet tot de benodigde verbeteringen. Wel moeten de twee bedrijven voor 1 oktober plannen presenteren hoe ze die samenwerking willen verbeteren.

Ook wil ze het goederenvervoer aantrekkelijker en flexibeler maken. Dat moet bij voorkeur over de Betuweroute gebeuren. Die lijn moet volgens haar 'maximaal' worden benut. Er komt niet meer geld beschikbaar. Het budget tot 2028 bedraagt bijna 30 miljard euro.

Op de splitsing destijds van NS en ProRail is in de afgelopen jaren herhaaldelijk kritiek geuit. Ook in de Tweede Kamer gingen de laatste tijd stemmen op om de bedrijven weer samen te voegen in één nationaal spoorbedrijf. Maar daar kiest het kabinet niet voor.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden