Manneke, Kodály Groot Omroepkoor

Klassiek

****

Goed dat de NTR Zaterdagmatinee en het AvroTros Vrijdagconcert het Groot Omroepkoor zien en behandelen als volwaardig ensemble. En dus treedt het koor in het Amsterdamse Concertgebouw en het Utrechtse TivoliVredenburg niet alleen aan in opera's en het grote repertoire voor koor en orkest, maar soms ook als zelfstandig ensemble.

Zoals zaterdag in het Concertgebouw, waar het met dirigent Marcus Creed en organist Leo van Doeselaar aantrad voor onder meer de wereldpremière van Daan Manneke's 'Aube - Symphonies pour quatre choers et orgue'. Na 'Canti Ornati' in 2013 is dit de tweede eervolle opdracht van de Matinee aan hem.

Bij Manneke kun je je meestal opmaken voor een bijzondere muzikale opbouw, die nauw samenhangt met de teksten. Dat was in 'Aube', gezet op een gedicht uit 'Les Illuminations' van Arthur Rimbaud, niet anders. Zo was er aan het eind een hergroepering van het koor en klonk er een schitterend uitgewerkte canon voor tien stemmen.

Aangename verrassingen te over in dit heerlijke stuk, zoals een paar ongemeen mooi uitgewerkte en uitgevoerde climaxen. Wel jammer dat door de vele complexe lagen in de compositie de tekst soms moeizaam te volgen was. Maar wat kan Manneke toch fraai voor stemmen en orgel componeren. Dit 20 minuten durende 'Aube' is een sonoor nieuw hoogtepunt in zijn oeuvre.

Koor, Van Doeselaar en Creed bereidden 'Aube' een mooie tewaterlating. Na de pauze werd dat hoge niveau gehandhaafd voor de Missa brevis van Zoltan Kodály. Het behoorlijke moeilijke programma, waarin ook nog drie gezangen van Alfred Schnittke, kreeg verder de best denkbare uitvoering.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden