Mandela-musical bevat nog steeds niet genoeg drama

Musical

Amandla! Mandela ***

Zes jaar geleden ging 'Amandla! Mandela' ook al eens in première. Gemaakt door dezelfde producent, dezelfde scriptschrijver/regisseur (Koen van Dijk), met dezelfde hoofdrolspeler (Kenneth Herdigein), en hetzelfde Zuid-Afrikaanse koor (Khayelitsha United Mambazo Choir), en ook met een grote cast. Onverdeeld enthousiast werd de voorstelling over het leven van Nelson Mandela destijds niet ontvangen. Dat kwam deels door de complexe, vervreemdende melodieën van componist Frank Uyttebroeck. Maar ook doordat het script te veel informatie bevatte en te weinig drama.

Het eerste probleem heeft Bos Theaterproducties willen ondervangen door Paul de Munnik nieuwe muziek te laten componeren. Bij een paar nummers werkt dat goed. Dan neemt de muziek je op sleeptouw en dringt er een melodielijn je hersens in die nog tot na de voorstelling blijft sudderen. Helaas zijn dat uitzonderingen. De Munniks melodieën zijn te vaak sloom en zeurderig. Bovendien: in de vorige versie excelleerde het Zuid-Afrikaanse koor regelmatig, waardoor deze zangers je in vuur en vlam zetten. De Munnik heeft de koorpartijen nu zodanig in zijn muziek verwerkt dat de karakteristieke sound van deze tien mannen te vaak verloren gaat. Zonde. Daarbij blijft dat onder meer Herdigein geen sterke zanger is. Net als met Uyttebroecks composities vorige keer komt hij in de problemen bij het zingen van ingewikkelde melodieën.

Als acteur heeft Kenneth Herdigein zich weer optimaal ingeleefd in het leven van de ANC-leider die 27 jaar opgesloten heeft gezeten op Robbeneiland en die direct na zijn vrijlating in 1990 verzoenende woorden sprak tot degenen die hem gevangen hadden gezet. Met name als de zachtaardige, schuifelende, bejaarde Mandela, die bij de opening van de voorstelling zijn oude cel bezoekt, is de gelijkenis groot en ontroert hij met zijn wijze, milde blik - en een stiekeme glimlach.

Toch weet Herdigein het publiek niet op het puntje van de stoelen te krijgen. Dat komt doordat het script ook nu te veel informatie bevat en te weinig drama. Koen van Dijk vertelt als schrijver te veel feiten in één verhaal. Mandela's verhaal moet natuurlijk verteld blijven worden. Van Dijk doet dat degelijk en rationeel. Als levendige geschiedenisles voldoet Amandla! Mandela dan ook prima. Maar voor een theaterstuk is het een groot gemis dat de dramatiek niet vóelbaar is.

T/m 24 april in Delamar, Amsterdam, www.bostheaterproducties.nl

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden