Managers vrezen online gebabbel

Meer dan de helft van de bedrijven ziet in sociale media een grote bedreiging. Dat blijkt uit een onderzoek dat Ernst & Young liet uitvoeren bij 600 directeuren en managers van kleine en grote bedrijven.

Zij maken zich al jaren zorgen over spam, virussen en sinds kort ook onbeveiligde draadloze netwerken. Maar er is een nieuwe binnenkomer op de lijst van onveilige internetvernieuwingen: sociale netwerksites. Het vaak laconieke gebabbel van werknemers op Facebook, Hyves en LinkedIn staat zelfs stevig op de vierde plek.

Bedrijven zijn vooral bang voor het lekken van bedrijfsinformatie. Dat gebeurt vaak op internetfora. Werknemers leggen er een probleem voor aan collega's uit hun vakgebeid en krijgen snel allerlei oplossingen aangereikt. Dat kan volgens Monique Otten, beveiligingsspecialist bij Ernst & Young, gevaarlijk zijn.

"Zonder dat ze het merken geven medewerkers gevoelige informatie weg wanneer zij op fora praten over de computersystemen en gegevens van hun bedrijven. Zo kunnen zij eventuele cyberaanvallers vertellen: 'Onze voordeur zit aan de voorkant, maar als je even omloopt, vindt je een zijdeur, met een ander slot'."

Bij 8 procent van de bedrijven is het afgelopen jaar bedrijfsinformatie gestolen door (ex)werknemers. "Werknemers stuurden bijvoorbeeld mailtjes door naar derden", legt Otten uit. "Zo lekt onbewust informatie weg." Daarom werd in de jaarlijkse enquête naar cybercriminaliteit dit keer ook gevraagd naar zorgen over sociale netwerksites.

Het grootste probleem bij deze websites is volgens Otten dat werknemers zich er niet altijd bewust van zijn dat iedereen met hun gesprekken aan de haal kan gaan. In contracten staan vaak wel afspraken over het geheim houden van gevoelige informatie, maar met de komst van internet moesten bedrijven toch nog speciale gedragscodes hierover ontwikkelen voor het web.

Bedrijven doen dat inmiddels ook met betrekking tot sociale netwerksites. 56 procent van de bedrijven heeft in dat kader al een gedragscode opgesteld voor het omgaan met gevoelige bedrijfsinformatie. Online uitspraken kunnen bedrijven ook een ernstige imagodeuk opleveren. "Youp van 't hek heeft met zijn twitter-actie tegen helpdesks laten zien hoe je in korte tijd negatieve informatie kunt verspreiden via sociale media", aldus Otten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden