Management-trainer Barry Hughes weet het zeker: bedrijfsleven is showbusiness

Van onze redactie economie

Na een dag lang doorwrochte maar niet altijd even sprankelende inleidingen op een congres in Diemen over 'de manager en motivatie' heeft gewezen voetbaltrainer Barry Hughes een dankbare taak. Het vermoeide

agerspubliek veert op, lacht of ergert zich, kortom: ze zijn gemotiveerd om te luisteren. Hughes, die tegenwoordig de kost verdient met lezingen over management, dist druk gebarend en heen en weer lopend de ene na de andere anekdote uit zijn voetballeven op en lanceert en passant zijn boodschap. "Als leiding moet je iets extra's hebben; ze kijken naar je." Hughes heeft dan ook geen waardering voor het huidige pessimisme in het bedrijfsleven. "Het lijkt wel alsof de ondernemer blij is met de recessie. Het eerste wat-ie elke ochtend doet, is zijn collega bellen en vragen hoe het gaat. 'Slecht', is dan het antwoord. 'Ja, bij mij ook.' Dat is echt verkeerd. Je moet juist de motivatie kweken dat dat jou niet zal gebeuren."

In zijn nog steeds Engels aandoende Nederlands verhaalt Hughes met smaak over het motiveren van voetballers. Dick Advocaat bijvoorbeeld, nu bondscoach van het Nederlands elftal. FC Den Haag wilde Advocaat, toen hij 35 was, niet meer hebben. Versleten, uitgeblust, op, luidde de harde diagnose van trainer Hans Kraay. Hughes, die wel interessse in de speler had, confronteerde Advocaat met dit oordeel. "Je loopbaan is over, Dick. Het eerste dat hij riep was: 'Geef me een pen.' Hij vroeg niet eens wat hij ging verdienen, maar wel wanneer we tegen Den Haag moesten spelen."

Prikkels, in welke vorm dan ook, zijn een erkend middel om werknemers te motiveren. Bij fietsenfabriek Batavus in Heerenveen weten ze ervan mee te praten. De werknemers krijgen elk kwartaal op een personeelsbijeenkomst te horen hoe hoog de winstdeling is uitgevallen. Nog dezelfde maand krijgen ze het bedrag uitbetaald. Batavus-directeur ir. J. Wezenaar: "De medewerkers krijgen op deze wijze een hele sterke feedback over het functioneren van de eigen organisatie. Dit werkt als een grote stimulans; men doet net dat beetje meer. Dat is ook niet verwonderlijk wanneer men bedenkt dat de winstdeling zeer substantieel kan zijn; in 1990 gemiddeld zo'n 12,2 procent van het bruto loon."

Alleen financiele stimulansen zijn echter niet toereikend om werknemers bij de les te houden. Het is volgens Rudy Kor van adviesbureau Twijnstra Gudde de kunst om van werknemers 'interne ondernemers' te maken. Dat is mogelijk door de volledigheid van een functie (betrokken zijn bij alle fases van het proces), enige zelfstandigheid, het hebben van bestuurlijke taken (werkoverleg) en geinformeerd zijn over doelen en resultaten van de organisatie en over de dagelijkse gang van zaken.

Op een punt is Kor het niet eens met Hughes. Toneel spelen, dat kan af en toe nodig zijn, maar als een manager niet veel tijd, energie en aandacht aan het 'managen' wil besteden, dan leidt dat op den duur "tot een grote persoonlijke onevenwichtigheid" . Redding is dan niet meer mogelijk. "Deze managers zijn gewoon in het verkeerde vak terechtgekomen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden