Mambazo tegendraads

Altijd al Dolly Parton de reggae-versie van 'Knockin' on heaven's door' willen horen zingen? Beluister dan de cd HEAVENLY (VAN 7243 8550492) van Ladysmith Black Mambazo. De Zuid-Afrikaanse nachtegalen, die in het westen doorbraken dankzij hun medewerking aan Paul Simons 'Graceland'-project, hebben namelijk een nieuwe koers ingeslagen. Natuurlijk bevat de nieuwe cd weer prachtige staaltjes traditionele Zuid-Afrikaanse samenzang waar de heren beroemd mee zijn geworden. Zij zijn ditmaal ook in de westerse popmuziek gedoken voor inspiratie.

Gospel-, blues-, en pop-klassiekers krijgen in de handen van Ladysmith een tegendraads jasje aan. Daarbij worden de zangers bijgestaan door een hele reeks gerenommeerde popartiesten als Bonnie Raitt en Phoebe Snow. De kruisbestuiving tussen Afrikaanse en popklanken pakt overigens niet over de gehele linie goed uit. Zo is de cover van 'Oh happy day' een monumentale uitglijder, die alleen maar afbreuk doet aan het origineel. Tegelijkertijd werkt de combinatie van lome reggae- klanken en Partons glasheldere vocalen wonderwel op 'Knockin' on heaven's door' en klinkt Lou Rawls in zijn versie van Sam Cooke's 'Chain gang' als een moderen Marvin Gaye: zwoel en swingend.

Een rijke mix aan stijlen is ook terug te vinden op de cd WHEN I WAS BORN FOR THE 7TH TIME (PIAS 345.0007.20) van Cornershop. De vijf muzikanten behoren tot het groeiende legioen Britten van Indiase komaf, die in hun muziek naar een balans tussen westerse pop en Indiase muziek zoeken. Op de derde cd slaagt Cornershop daar met vlag en wimpel voor.

'When I was born for the 7th time' bevat pure popsongs, zoals het door een aanstekelijk accordeon-loopje gedragen 'Sleep on the left side' en het raga-achtige 'Brimful of Asha'. Daarnaast componeerde zanger/songwriter en producer Tjinder Singh ook enkele songs waarin pop, funk, hiphop en Indiase muziek een gelukkig huwelijk aangaan.

Hoogtepunten van deze aanpak zijn de Punjabi-versie van 'Norwegian wood' van de Beatles en 'Butter the soul' waarin Indiase melodieën zich elegant om popritmes heen kronkelen. Wat daarbij opvalt is dat Singh er steeds in slaagt de crossovers heel vanzelfsprekend te laten klinken. Daardoor blijft 'When I was born for the 7th time' niet steken op het niveau van een multi-culturele curiositeit, maar is het gewoon een album vol speelse, hedendaagse pop geworden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden