Maker staat geheel achter Belgisch nepjournaal

BRUSSEL (ANP) - De maker van een nepjournaal dat heel België in rep en roer bracht, staat geheel achter zijn reportage. De Franstalige omroep RTBF onderbrak de uitzendingen woensdag voor het zogenaamde nieuws dat Vlaanderen zich had afgescheiden van België.

De koning zou het land zijn ontvlucht. Pas na een half uur werd gezegd dat het fictie was. ,,Ik heb willen tonen wat er kán gebeuren als het land uiteenvalt. Het is een scenario. Maar wel realistisch'', zei regisseur Philippe Dutilleul vrijdag tegen de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws.

De heftige reacties hebben hem wel verrast. Het koninklijk huis noemde de uitzending een ,,grap van slechte smaak''. De Vlaamse premier Yves Leterme sprak over een karikatuur van de Vlaamse eisen.

Parlementsvoorzitter krijgt standje

Premier Guy Verhofstadt heeft inmiddels parlementsvoorzitter Herman De Croo op zijn kop gegeven, omdat die in het nepjournaal heeft meegespeeld.

De raad van bestuur van de RTBF besloot vrijdag na een lange vergadering dat er geen sancties worden genomen naar aanleiding van de nep-nieuwsuitzending. De raad van bestuur is van oordeel dat de verantwoordelijken van de uitzending fouten hebben begaan, maar behoudt vertrouwen in hen voor de toekomst.

De raad besliste wel nieuwe, interne controlestructuren in te voeren, aldus het Belgische persbureau Belga.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden