Mais non, zegt minister Montebourg

Franse politici ageren: industriegigant Alstom mag niet zomaar door een buitenlands bedrijf worden overgenomen

Als vooraanstaande Nederlandse bedrijven in buitenlandse handen (dreigen te) komen, houden Nederlandse politici hun mond. Zie Daf, zie Organon. Als Franse industriële iconen worden begeerd door buitenlandse bedrijven, trekken Franse politici hun mond juist open en gaan ze zich met de kwestie bemoeien. Zie de gang van zaken rond Alstom, het Franse industrieconcern dat vooral bekend is om zijn hogesnelheidstreinen, de tgv's.

Vorige maand deed het Amerikaanse General Electric een bod van 12,3 miljard euro op de energiedivisie van Alstom. Die divisie produceert onder meer kolen- en gascentrales, allerlei apparatuur voor elektriciteitsnetten en is ook actief op het gebied van wind- en kernenergie. Het bod was nog niet gedaan of de Franse minister van economische zaken, Montebourg, liet zijn ongenoegen al blijken. Een overname? Door een Amerikaans bedrijf? Met mogelijk verlies van banen? Mais non, daar was hij geen voorstander van.

Als Alstom dan moest samenwerken met, of overgenomen worden door een andere partij, dan had het Elysée liever een andere kandidaat: Siemens. De Duitse rivaal van Alstom, qua omzet vier keer zo groot, veel winstgevender dan Alstom en ook bekend om zijn treinen (ICE), metro's, energiecentrales en turbines. Als de tgv's en de ICE's onder één dak zouden komen (Alstom) en de energietakken onder een tweede dak (Siemens), dan zouden er twee Europese krachtpatsers ontstaan op belangrijke gebieden, vergelijkbaar met vliegtuigfabrikant Airbus, ook een product van Duits-Franse (en Spaanse) samenwerking.

Siemens lijkt wel voor dat idee te voelen. Het heeft Alstom gevraagd zijn boeken te openen en als die voldoende bestudeerd zijn, kan er een bod op het Franse bedrijf volgen. Op 16 juni, wordt gezegd.

Ook de Duitse regering zou wel in zijn voor de vorming van een Frans-Duitse treinenreus en een Duits-Franse energiegigant. Deze week ving persbureau Bloomberg geluiden op dat de Duitse regering een belang zou willen nemen in die energiepoot. Ze zou dat doen via de Kreditanstalt für Wiederaufbau, een bank die in handen is van de staat en de Duitse deelstaten en die belangen kan nemen in bedrijven als dat goed is voor de Duitse of de Europese economie. De Franse regering zou, volgens dat door Bloomberg geopenbaarde plan, dan een belang moeten nemen in de treinenreus. Het Duitse ministerie van financiën liet overigens weten dat het niets weet van zo'n initiatief.

Inmiddels heeft General Electric niet stilgezeten. Topman Jeffrey Immelt is al in Parijs geweest om zijn zaak te bepleiten en om te beklemtonen dat er in Frankrijk duizend banen bijkomen als General Electric de energiepoot van Alstom inlijft. Immelt heeft Alstom ook extra tijd gegeven om te reageren op zijn bod.

Hoewel, Alstom? De directie van het bedrijf heeft zelf al gezegd dat zij goed kan leven met het Amerikaanse bod. De extra tijd die Immelt het bedrijf heeft geboden, is dus vooral een geste aan de Franse regering. Immelt weet natuurlijk hoe de hazen in Frankrijk lopen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden