Magnetische werking van de weg frustreert Pieters

Het Nederlandse baanwielrennen is ongekend succesvol en heeft de laatste jaren mede door Theo Bos veel meer status gekregen. Het geld blijft echter talenten naar de weg lokken.

In de ochtenduren fietst Niki Terpstra in het Sportpaleis van Alkmaar met overmacht naar de nationale titel op de individuele achtervolging. Hij haalt zijn tegenstander in de finale, Eelke van der Wal, op de streep in en brengt een nieuw baanrecord op de klokken. Peter Pieters, bondscoach van de baanrenners, heeft er met gemengde gevoelens naar gekeken. Terpstra is een groot talent, met de potentie van olympische medailles, maar kiest de komende jaren voor de weg. Pieters: „Achtervolging, puntenkoers, koppelkoers, hij kan het allemaal. En het is nog een ruwe diamant.”

Een NK-titel is aardig maar brengt Terpstra niet op andere gedachten. Al in augustus tekende hij een contract bij de Milram-ploeg van Erik Zabel en Alessandro Petacchi. Vanaf maandag is hij daar beroepsrenner, over twee weken begint hij zijn avontuur in de Tour Down Under. Terpstra verheugt zich al op de grote voorjaarsklassiekers waar hij als kind al van droomde. Veel baanwedstrijden staan daarmee in schril contrast. Het NK in Alkmaar wordt gevolgd door voornamelijk familie op de tribune. Er zijn meer deelnemers dan toeschouwers. Terpstra: „De man in de straat kent misschien Theo Bos, maar Peter Schep, ook wereldkampioen, al niet meer.”

De magnetische werking van de weg is een eeuwig probleem voor Pieters. „Je leidt jongens met talent op, geeft ze goede trainingsmogelijkheden en als ze dan op een hoog niveau komen ben je ze kwijt. De reden is simpel: geld.”

Status weegt daar niet tegenop. De baan wordt de laatste jaren ook in Nederland gezien als een volwaardige discipline binnen de wielersport. De selectie van Pieters is succesvol. Twee jaar op rij won Nederland het landenklassement van de wereldbeker. Theo Bos werd dankzij zijn wereldtitels gekozen tot sportman van het jaar. Met hem als aanvoerder denkt sportkoepel NOC-NSF dat het baanwielrennen in Peking 2008 wel eens de hofleverancier van medailles kan worden.

Maar baanrenners met A-status krijgen zeventig procent van het minimumloon. Terpstra (22) gaat een veelvoud verdienen bij Milram. „Misschien dat op de baan alleen Theo Bos en de zesdaagserenners die de hele winter rijden ook dat salaris hebben.” Geld is niet de enige reden voor zijn keuze. „Het wegwielrennen blijft toch de grootste sport. Vroeger droomde ik niet van een wereldtitel op de baan maar van de Ronde van Vlaanderen. Dit jaar krijg ik de kans in al die klassiekers. Zo’n mooie kans krijg je niet vaak. En als ik het verpruts kan ik altijd nog terug naar de baan.”

De renner uit Krommenie won dit jaar diverse klassiekers en etappes in de rondes van België en Normandië. Hij zegt op het asfalt nadrukkelijk profijt te hebben van zijn ervaring op de piste. „Door de hoge trapfrequentie krijg je veel snelheid in de benen. Tactisch leer je ook veel. Ik zal ook altijd op de baan blijven trainen.”

Terpstra houdt nog de mogelijkheid open dat hij met een achtervolgingsploeg toch in Peking aanwezig is. De ploeg won in maart nog zilver op de wereldkampioenschappen in Los Angeles. Maar nadat Levi Heijmans stopte is Terpstra de tweede die afhaakt.

Pieters: „Het is jammer. We hadden een ploeg om een medaille te halen op de Spelen. Nu moet ik weer gaan bouwen aan een nieuw team. Ik denk dat Niki nog wel spijt krijgt. Alle grote renners hebben olympische medailles. Een olympische titel telt levenslang.”

Terpstra droomt van andere doelen. „Ik ga de Vuelta rijden. Het zou mooi zijn als ik daar Petacchi aan een ritzege kan helpen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden