Magische masterclass van Werner Herzog

IDFA Masterclass van Werner Herzog aan de hand van twee nieuwe films: 'Cave of Forgotten Dreams' en 'Into the Abyss'

Werner Herzog kreeg als enige filmmaker toegang tot de Chauvet Grot in Zuid-Frankrijk waar in 1994 ruim 30.000 jaar oude schilderingen werden ontdekt, de oudst bekende ter wereld. 'Cave of Forgotten Dreams'- waarin we samen met Herzog de prehistorie betreden - behoort tot de mooiste films die in jaren zijn gemaakt. Hij is te zien op het documentairefestival IDFA, waar Herzog deze week niet zelf aanwezig is, maar met twee films wel stilletjes een masterclass 'documentaire maken' geeft. Naast 'Cave of Forgotten Dreams' (2010), draait ook zijn nieuwste documentaire 'Into the Abyss' (2011), een loepzuivere aanklacht tegen de doodstraf in de VS, die meedingt naar de hoofdprijs, de Joris Ivens Award.

De Duitse regisseur betreedt als documentairemaker plekken waar gewone stervelingen niet snel komen. Op Antarctica filmde hij de afdaling van de duikers alsof ze een kathedraal binnengingen. 'Encounters at the End of the World', zoals zijn roadmovie naar de zuidpool heette, maakte van celbiologen, ecologen en glaciologen nieuwe helden. In 'Cave of Forgotten Dreams' heeft Herzog van de Franse minister van cultuur toestemming gekregen om zich met een klein, vierkoppig filmploegje bij de paleontologen, geologen en kunsthistorici te voegen die in de Ardèche de zwaar beveiligde grot van Chauvet binnengaan.

Het is pure magie, niet in de laatste plaats omdat Herzog de prehistorie in 3D filmt. De schilderingen van de paarden, bizons, neushoorns, leeuwen en hyena's zijn te zien in een natuurlijk reliëf. Het gaat om de welvingen van de rotsen waar de schilders ooit zo mooi gebruik van maakten, en die hier door Herzogs vernuftige gebruik van de 3D-techniek in volle glorie te zien zijn.

Door de lens van de Duitse regisseur wordt de grot een magische, mythische plek die ons confronteert met onze voorvaderen, en een brug slaat tussen heden en verleden. Het gaat ook om de spanning tussen natuur en cultuur, waarbij het geluid van druipsteen wordt afgewisseld met muziek van Herzogs Nederlandse huiscomponist Ernst Reijseger, bijgestaan door het Nederlands Kamerkoor. De interviews met de onderzoekers zitten daarbij vol typische, humoristische terzijdes.

Ook 'Into the Abyss' maakt een afdaling naar een zwaar vergrendelde, duistere plek, maar dan van een geheel andere orde: een gevangenis in Texas waar de 28-jarige Michael Perry, beschuldigd van moord, op zijn executie wacht. Over acht dagen wordt het vonnis voltrokken. Herzog praat in de tussentijd met alle betrokkenen: de jongen zelf, zijn handlanger, zijn vader die aan de overkant van de straat achter de tralies zit, de familieleden van daders en slachtoffers, de gevangenispastoor, een voormalige 'death row' medewerker, en ga zo maar door. Herzog spreekt zich uit tegen de doodstraf door een onafwendbare tragedie in kaart te brengen, sober en aangrijpend, als een onderzoekende meesterfilmer. Belinda van de Graaf

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden