Magda Olivero, een 104-jarige operalegende

De grote en unieke Magda Olivero. Afgelopen week vierde de legendarische Italiaanse sopraan haar 104de verjaardag. Op de foto die van haar die dag op Facebook en andere media verscheen, zag ze er nog redelijk vitaal uit. Spierwitte haren boven een expressief en lachend gezicht. Springlevend, en je verwacht - kijkend naar die foto - dat ze elk moment in een verzengend 'Sola, perduta e abbandonata' of een verscheurend 'Vissi d'arte' kan uitbarsten.

In dat soort Puccini-aria's, daar was Olivero een meesteres in. Iemand die onnavolgbaar uit elke noot in zo'n aria de emotie opzoog en vervolgens weer uitspoog. Haar stem, haar voordracht, haar voorkomen, alles was in your face zoals de Amerikanen zeggen. Er was geen ontkomen aan.

Olivero had een vreemde carrière. Na opvallende successen in de jaren dertig van de vorige eeuw, trouwde ze en trad ze zeker tien jaar niet meer op. Ze keerde terug op het podium omdat niemand minder dan componist Francesco Cilea haar daarom vroeg. Volgens hem was er iemand die beter de titelrol in zijn 'Adriana Lecouvreur' kon zingen dan Olivero.

En zo begon Olivero aan haar tweede carrière die culmineerde in 1975 toen ze als 65-jarige Tosca haar debuut maakte aan de Metropolitan Opera in New York. Ze werd er door de New Yorkers onthaald als een kostbaar relikwie uit een lang vervlogen tijd. Het applaus dat zij daar kreeg duurde ruim 20 minuten.

Toen was Olivero overigens in Amsterdam al een grootheid. Hans Kerkhoff had haar in de jaren zestig al naar de Vara-Matinee gehaald en daar groeide ze uit tot de lieveling van het Amsterdamse publiek. Live-opnamen getuigen van de grote successen die ze daar haalde. We zijn trouwens sowieso op live-opnamen aangewezen, want Olivero kreeg in de tijden dat Renata Tebaldi (Decca) en Maria Callas (EMI) de operastudio's domineerden geen enkele kans van de officële platenmaatschappijen.

In 1993 kwam Olivero op uitnodiging van het International Vocal Competition in Den Bosch masterclasses geven. Het was een belevenis. Zeven jaar later was ze nog een keer te gast in de Matinee toen haar opvolgster Nelly Miricioiù daar 'Francesca da Rimini' zong. Dat is nu al weer veertien jaar geleden, en nog altijd is Olivero onder ons. Vijf jaar geleden circuleerde er nog een YouTube-filmpje met een zingende Olivero van 99. Het typerende snelle vibrato was er nog steeds, en ook die volledige overgave aan noten en tekst. Dat was ook wat ze in Den Bosch steeds verkondigde: de tekst vertelt je hoe je het zingen moet.

La brava Magda is overigens nog niet de alleroudste operazanger ooit. Onze eigen Johannes Heesters werd immers 108. En de Zwitser Hugues Cuénod haalde de 108 ook. Cuénod debuteerde op zijn 85ste nog in de Metropolitan Opera in New York als Keizer in Puccini's 'Turandot'. Er is altijd een baas boven baas, maar er is maar één Magda Olivero.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden