Mag Ryanair Nederlandse piloten dwingen te verhuizen naar Zuid-Europa en Afrika?

Personeel van Ryanair legde op 28 september het werk neer in Eindhoven. Beeld Maarten Hartman

Zestien piloten gaan de juridische strijd aan met Ryanair, omdat ze niet gedwongen willen verhuizen.

Mag vliegmaatschappij Ryanair piloten overplaatsen naar Marokko, ­Bulgarije of Zuid-Italië nu de vlieg­basis op Eindhoven wordt gesloten? Nee, zeggen zestien piloten van Ryan­air die vandaag van de rechter vragen om hun overplaatsing te verbieden. Ja, zegt Ryanair, dat zich genoodzaakt ziet de basis te sluiten door de hogere olieprijs en de ­gedaalde ticketprijzen.

De advocaat van de zestien piloten zal vandaag in de rechtbank in Den Bosch betogen dat er geen zwaarwichtige ­redenen zijn de basis te sluiten, zegt Joost van Doesburg, woordvoerder van pilotenvakbond VNV. De piloten geloven niet dat economische motieven een rol speelden bij het besluit tot sluiting. Van Doesburg: “Het is een vergeldingsmaatregel voor de stakingen.” In augustus en september legden de Nederlandse piloten het werk neer, omdat zij willen dat Ryanair het Nederlandse arbeidsrecht respecteert.

Zelfs al zouden de redenen die Ryan­air noemt voor de sluiting valide zijn, dan nog is het niet redelijk om op zo’n korte termijn van mensen te vragen om te verhuizen, stelt de VNV. Wat de situatie nog pijnlijker maakt, is dat de piloten lijken te worden overgeplaatst naar bases op grote afstand van Eindhoven: in Zuid- en Oost ­Europa. Of zelfs in Noord-Afrika. Voor piloten met een gezin is dit al helemaal desastreus. Van Doesburg: “Het is pesterij, want ondertussen huurt Ryanair op bases die dichter bij zijn gewoon nieuwe piloten in.”

Angst zaaien

De sluiting van de basis op 6 ­november betekent niet dat Ryanair niet meer van en naar Eindhoven vliegt. Het vluchtschema blijft voor een groot deel intact, met het verschil dat de vluchten voortaan worden uitgevoerd vanaf andere bases in Europa. Behalve de basis in Eind­hoven sluit Ryanair ook die in Bremen. De VNV vermoedt dat Ryanair met de sluitingen angst wil zaaien op andere bases in Europa. Van Doesburg: “In Eindhoven en Bremen wordt een voorbeeld gesteld van wat er kan gebeuren als het personeel op andere plekken acties onderneemt.”

De piloten hopen met de rechtszaak te voorkomen dat Ryanair de basis sluit. Van Doesburg: “Als wij winnen is het voor Ryanair wellicht gunstiger de basis open te houden.”

De piloten hebben een arbeids­conflict met Ryanair, omdat het bedrijf zich volgens hen ten onrechte beroept op het Ierse arbeidsrecht en het Nederlandse arbeidsrecht negeert. Zo zou Ryanair onder meer niet netjes omgaan met zieke werknemers, stelt de VNV. Trouw sprak erover met een piloot die anoniem wil blijven. “De eerste paar weken dat je ziek bent, krijg je doorbetaald, daarna hangt het van Ryanair af of je nog een deel van je salaris krijgt. Als Ryan­air vindt dat je je te vaak ziek meldt, moet je naar het hoofdkantoor in Dublin.”

Disciplinerend gesprek

Ook kritische piloten krijgen in Dublin een disciplinerend gesprek, vertelt de piloot. “Vooraf halen ze je vaak al van het vliegrooster. Zo zetten ze je ­onder druk; een deel van je inkomen hangt af van je gemaakte vlieguren.”

Ryanair laat weten dat het bedrijf piloten niet overplaatst als ze niet willen. “Maar in Eindhoven zijn geen banen meer”, aldus een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij.

De naam van de anonieme piloot is bekend bij de hoofdredactie.

Lees ook:

Stakingen bij Ryanair, 250 vluchten geschrapt

Piloten en cabinepersoneel van Ryanair in Nederland, België, Duitsland, Italië, Spanje en Portugal hebben het werk neergelegd uit protest tegen de arbeidsvoorwaarden bij de prijsvechter. Zo’n 250 vluchten van de Ierse luchtvaartmaatschappij zijn geschrapt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden