Mag het een obligatie meer zijn?

Maker Parmezaanse kaas vindt alternatief voor lastige banken

"We zijn erg tevreden. We hebben geld om te investeren en onze rust hervonden." In zijn werkkamer boven kaasmakerij '4 Madonne', waar het personeel druk in de weer is verse koemelk om te toveren tot de Parmezaanse kaas, glijdt er een glimlach over het gezicht van directeur Andrea Nascimbeni. Het is zijn kleine bedrijf recent gelukt om obligaties uit te geven en daarmee zes miljoen euro binnen te halen. Nascimbeni: "Daar gaan we een deel van onze leningen bij de banken mee afbetalen. En we gaan investeren in het efficiënter benutten van onze productiecapaciteit."

De kaasmakerij, die op de Povlakte staat en waar 45 mensen werken, is met zijn obligatieleningen een voorloper in Italië. De directeur legt uit: "Onze obligaties zijn gekocht door institutionele investeerders, niet door particulieren, het is geen crowdfunding. Tot 2022 betalen we de obligatiehouders elk jaar 5 procent rente. En in zeven jaar tijd zullen we de hele lening stapsgewijs terugbetalen." Het onderpand is uniek: 21.000 wielen Parmezaanse kaas van elk 40 kilo. "Mochten wij niet aan onze financiële verplichtingen voldoen, dan kunnen de obligatiehouders die verkopen."

Dat Italiaanse bedrijven met meer dan tien werknemers en een jaaromzet van meer dan twee miljoen euro obligaties kunnen uitgeven, is vrij nieuw. Het was crisispremier Mario Monti die dit in 2012 mogelijk maakte. Bij de banken - die door de recessie zo'n 200 miljard aan leningen hebben uitstaan die waarschijnlijk niet worden afgelost - kunnen veel bedrijven slecht terecht. Krediet wordt moeizaam verleend. Het uitgeven van de zogenaamde 'mini-bonds' biedt het midden- en kleinbedrijf de mogelijkheid om buiten de bank om aan financiering te komen.

Maar echt storm loopt het niet. Tot nu toe hebben 155 kleinere bedrijven voor deze vorm van financiering gekozen en daarmee elk gemiddeld 10 miljoen euro binnengehaald. Terwijl er wel 5.000 bedrijven zijn die obligaties zouden kunnen uitgeven, zegt Andrea Crovetto, een financiële consultant in Milaan. Het is een nog te onbekend en te onduidelijk alternatief. "Bovendien zijn Italiaanse bedrijven niet gewend om op de lange termijn te plannen. Ze krijgen leningen voor een paar maanden, niet voor een paar jaar. Met de 'mini-obligaties', die een looptijd van vijf tot zeven jaar hebben, worden de ondernemers gedwongen ver vooruit te kijken. Dat vinden ze vaak lastig, het zit niet in de Italiaanse ondernemerscultuur", meent Crovetto.

Andrea Nascimbeni van 4 Madonne, dat 22 miljoen omzet, was in eerste instantie ook huiverig. "Ik was bang dat buitenstaanders bezit van dit bedrijf zouden kunnen nemen." Eenmaal overtuigd, vond hij het behoorlijk ingewikkeld om de zaak rond te krijgen. "Onze balansen van 2013 en 2014 moesten door een extern bedrijf worden gecertificeerd. We moesten met een outlook voor 2016 komen, en voorlopige balansen voor 2018 en 2019 opstellen. Om geïnteresseerde investeerders vertrouwen te geven, moest de hele boekhouding transparant zijn. Dat soort dingen hadden wij in ons vijftigjarige bestaan nooit eerder gedaan. Het heeft ons wel een paar honderdduizend euro gekost."

Maar nu de hobbel is genomen zijn ze bij de kaasmakerij supertevreden. Trots wandelt de directeur door het brandschone bedrijf. Stevige mannen in witte jassen stoppen er grote massa's verse kaas in linnen doeken en persen die vervolgens in ronde vormen. Nascimbeni gaat het magazijn binnen: plank boven plank liggen er duizenden en duizenden Parmezaanse kazen te rijpen. Hoe ouder ze zijn, hoe zoeter hun geur.

Nascimbeni: "Wij raden iedereen de uitgifte van obligaties aan. Het bevrijd je van de wispelturige banken, die de ene dag dit zeggen en de volgende dag dat. We wisten vooral de laatste twee jaar nooit waar we aan toe waren. Dat zorgde voor onrust en onzekerheid. Daar zijn we nu vanaf."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden