Maersk wil inhaalslag op spoor

De overname van P & O Nedlloyd kostte rederij Maersk een flink deel van zijn winst. Het wil nu een inhaalslag maken met investeringen in meer milieuvriendelijk transport.

„Het is een moeilijk jaar geweest”, zegt André Toet, directeur voor Centraal Europa. De winst van de Deense rederij Maersk daalde met 2,8 miljard euro nadat het in 2005 het Nederlandse P & O Nedlloyd verwierf. Maersk telde 2,3 miljard euro neer voor Nedlloyd. De Nederlandse tak gaat inmiddels verder onder de nieuwe naam Maersk Line.

„Er moest een sociaal plan komen voor de afvloeiing van ruim honderd banen op het hoofdkantoor in Rotterdam”, zegt Toet. Maar er was meer. De rederij kampte met problemen bij de ict: Nedlloyd ging over op het logistiek computersysteem van Maersk. En daar bovenop kreeg de grootste containerrederij ter wereld te maken met tegenvallende cijfers in de Rotterdamse haven.

Maersk lichtte gisteren op het hoofdkantoor in Rotterdam zijn toekomstplannen toe. Naast de geplande investeringen in de tweede Maasvlakte gaat het nieuwe containerterminals neerzetten in Zeebrugge, Bremerhaven en langs grote transportroutes in Centraal-Europa, zegt Toet. „We willen de toevoerlijnen nog meer regisseren en onze containers zelf in het achterland krijgen.” De snelgroeiende markten achter Duitsland, Polen, Hongarije en Tsjechië passen in de plannen van het bedrijf.

Maersk wil het achterland per trein bedienen. De eigen railvervoerder, ERS, krijgt een grote rol toebedeeld. Volgens Toet kan dat niet zonder investeringen. „Railtransport is van strategisch belang. Nu al rijden we 300 goederentreinen per week.”

Bij de keuze voor het spoor speelt ook de toenemende roep om duurzaamheid, zegt Toet. „De klanten vragen steeds meer milieuvriendelijke oplossingen. We zijn de enige met zo'n netwerk die dat kan.” Maersk zegt met ERS een alternatief te bieden voor de toegenomen fileproblemen op de wegen.

Maersk heeft een naam hoog te houden waar het gaat om het milieu. Het laat zijn schepen onder internationaal toezicht ontmantelen in China. De arbeidsomstandigheden en milieuregels worden daar, voor wat betreft het ontmantelen, wel gerespecteerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden