'Madiwodo' rommelde vanaf het prille begin

Nog een week en we zien hem voor het laatst: Paul de Leeuw met zijn 'Madiwodovrijdagshow'. De Leeuw wil 'zijn hoofd vrij maken' en is 'toe aan iets anders'. De kijker zal het daar mee eens zijn. De kijkcijfers krabbelden na de winterstop op, maar de show is nooit het succes geworden dat iedereen had verwacht. Meteen in het begin ging het al fout. Een presentator van dit kaliber moet een late night-talkshow leveren die direct staat als een huis en kan zich geen probeersels veroorloven. Toch waren die er volop.

Een dj met een onduidelijke rol, geëxperimenteer met newsranking - kijkers mochten het nieuws rangordenen, wat een erg saaie aangelegenheid was - en openlijk muitende medewerkers. Hans van der Togt vertrok al na een paar weken. Eerst zou hij de roddelbladen bespreken, maar plotseling verlangde De Leeuw tv-recensies van hem. "Niet mijn ding", besloot Van der Togt en na het geneuzel van de 'Oh oh Cherso'-cast was voor hem de emmer vol. Sidekick Erben Wennemars volgde in zijn voetspoor: "Paul en ik dachten dat we goed konden sparren, maar we stonden als twee Bokito's tegenover elkaar." De enige sidekick die overbleef was Filemon Wesselink, maar ook hij kreeg van De Leeuw nauwelijks de ruimte. In januari verliet de BNN'er de presentatietafel, waarna hij met wisselend succes kleine reportages maakte in het land. Het geeft toch te denken dat een ervaren programmamaker als De Leeuw pas vier maanden na de start in de gaten heeft dat samenwerken misschien niet zijn grootste gave is.

Maar het moet gezegd dat de show na deze ingrepen beter werd. Ondanks alle tegenslagen verscheen De Leeuw iedere avond weer vrolijk op de buis, en vaak viel er wat te lachen. Zijn gedol deze week met Anita Witzier was ouderwets hilarisch. Witzier zit in de overgang en heeft last van opvliegers, vertelde ze. "Toch zie je er helemaal niet uit als 63", pestte De Leeuw. Een ander probleem is dat Witzier moeilijk empathisch kan zijn. "Kun je de warmte van je opvliegers daarvoor niet gebruiken?", vroeg haar gastheer. Zijn gesprek met Arjan Ederveen (wat is die man oud geworden) over honderd jaar Annie M.G. Schmidt was onderhoudend, maar het interviewtje met de 'hairdresser of the year' viel weer helemaal in het water .

De 'Madiwodovrijdagshow' schommelde te sterk in kwaliteit en dat heeft, naast alle geëxperimenteer, ook te maken met de kleine vijver van topgasten waaruit een dagelijkse amusementsshow kan putten. Elke avond voeren drie Vara-programma's een strijd op leven en dood om het neusje van de zalm: 'De wereld draait door', 'Pauw & Witteman' en de 'Madiwodovrijdagshow'. Nederland heeft gewoon te weinig leuke mensen om zoveel uren te vullen. Al te snel kom je terecht in de categorie van theegoeroe's en dameskappers.

Daarbij komt dat de samenwerking met beoogd fusiepartner BNN de Vara ook niet al te goed doet. De co-productie 'De gekste dag', zo'n twee maanden geleden, was een flop en de 'Madiwodovrijdagshow' had het ook uitstekend zonder de inbreng van BNN kunnen stellen.

Filemon Wesselink is vast een aardige jongen, maar experimenteren met drugs in BNN's 'Spuiten en slikken' is toch heel iets anders dan het presenteren van groot amusement.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden