'Madame, monsieur, als het om geld gaat, is er geen moraal'

De Groene zet de lezers flink op het verkeerde been met de tekst 'God en Oranje' en een vage foto van een vage vrouwenfiguur op het voorblad. Wie het verhaal opslaat merkt dat het helemaal niet gaat over de kansen van het Nederlands elftal bij het Europese kampioenschap voetbal in Zweden.

BERT VAN PANHUIS

Nee, de overgang van prinses Christina naar het rooms-katholicisme heeft De Groene ertoe verlokt ook een flinke duit in het zakje van de folklore te doen. Trouw heet in staat van papofobe opwinding en verontrust over de bekering te zijn. En voorts mogen ook hier representanten van Protestants Nederland of het Hollandsche-Veldse comite Het Profetisch Woord hun droefenis uitschreien en de Europese Gemeenschap in samenwerking met het pausdom als de boosdoeners in dit komplot aanwijzen.

In het tweede deel van het artikel slaat het echte vermaak toe. Schrijver Rene Zweep onderbouwt zijn stelling dat de prinses waarschijnlijk al in het begin van de jaren zestig, ongeveer gelijktijdig met haar zuster Irene, het Nederlands-hervormde erf heeft verlaten.

Is er een andere verklaring voor het feit dat zij de naam Christina weer ging hanteren dan dat het de naam is die zij bij het vormen heeft gekregen? En is het niet veelzeggend dat ze bij haar huwelijkssluiting de trouwbijbel niet in de 'gebruikelijke protestantse Statenvertaling' kreeg maar in de "roomse Sint Willibrordus-versie" . Dat heeft zich in de loop der jaren verergerd tot het zingen van de katholieke versie van Nu Syt Wellecome dus met Kyrie Eleis aan het slot in plaats van Ontferm U Heer.

"Een koel boek" over een half miljoen jaar vuurbeheersing schreef de Amsterdamse socioloog Johan Goudsblom onder de titel 'Vuur en beschaving'. De Groene vindt die benadering aan de erg koele kant als hij denkt aan oorlog, napalm, brandstichting. De hoogleraar glimlacht, hij ziet de student de begrippen door elkaar halen: "Beschaving moet je niet verwarren met vooruitgang - dat is precies een van de dingen die ik met dit boek heb willen aantonen. Iedere keer opnieuw zijn mensen een stap verder gekomen in vuurbeheersing om bestaande problemen op te lossen. Maar ze zijn iedere keer weer op andere, nieuwe problemen gestuit, die ze deels zelf hebben veroorzaakt. Ze hebben hun ecologische dominantie verkregen door de mogelijkheid om andere dieren met behulp van vuur te bestrijden. Maar daarmee ontstond ook de mogelijkheid om elkaar met behulp van vuur te bestrijden, Dat is inherent aan de ontwikkeling van vuurbeheersing. Het is allerminst een ondubbelzinnige zegen geweest voor de mensheid."

Een gebalde vrouwenvuist op de voorpagina van HP / De Tijd. Daaronder de portretten van vier Amerikaanse schrijfsters: Marilyn French, Susan Faludi, Camille Paglia en Gloria Steinem. Het thema waarover het blad met het viertal sprak: 'Het vastgelopen feminisme - Moord of zelfmoord?'

Faludi heeft wel een verklaring voor het feit dat 'feministe' vandaag de dag als een vies woord wordt beschouwd. Het is de schuld van Nieuw Rechts en het patriarchaat, die terugslaat als reactie op de al te succesvolle vrouwenbeweging, met de bedoeling vrouwen weer in hun oude rollen terug te duwen. "Zogenaamde vrouwelijke crises als het burnt outsyndrome, het mannentekort, de onvruchtbaarheidsepidemie en de 'terug naar het aanrecht'-trend zijn niet meer dan mythen. Ze wortelen niet in echte vrouwenlevens, maar in een gesloten systeem dat begint en eindigt in de media, de populaire cultuur en de advertentiemarkt."

Aan de andere kant staat Camille Paglia, door de feministische beweging als een monster beschouwd. Zichzelf typeert ze met grote tevredenheid als "de nachtmerrie van het feministische establishment" . Paglia: "Natuurlijk is er een backlash - ik maak er zelf onderdeel van uit. Maar die is niet gericht tegen het echte, pure feminisme, maar tegen die academische trutten die zich overal hoog boven verheven voelen en individuele, krankzinnige amazones als ik niet politically correct vinden." En over het feminisme: "Ik ga door tot het weer de libertaire beweging van rond de eeuwwisseling is geworden. Ik ga door tot Faludi en Steinem gillen."

De Arabische boycot tegen Israel - ooit als een politiek-economisch wapen geintroduceerd - is commercieel geworden, meldt Vrij Nederland. Advocaten in de Arabische wereld ontdekten een gat in de markt. Uw bedrijf is gelieerd met Israel? U staat op de zwarte lijst? Daar kunt u vanaf: mits u betaalt. Het blad komt met de ervaringen van een Amstelveens bedrijf, op verzoek van de directie met een gefingeerde naam opgevoerd.

Centraal bij dat alles staat het optreden van het Israel Boycott Office in Damascus. Aan de burelen daar wordt beslist welk bedrijven op de zwarte lijst moeten worden geplaatst - en welke daarvan kunnen worden afgevoerd. De president van de United ArabDutch Chamber of Commerce in Den Haag Ali Baghat Shouhayeb speelt weer een belangrijke bemiddelende rol tussen Damascus en het Nederlandse bedrijfsleven.

VN ging bij hem langs en hoorde: 'Madame, monsieur, elk kind kan toch zien dat die hele boycot een kwestie van blackmail is. KLM, Philips, Heineken, Unilever: ze staan geen van alle op de zwarte lijst terwijl iedereen weet dat ze zaken met Israel doen. Hoe denkt u dat ze dat hebben klaargespeeld? Ik kan nog wel een stapje verder gaan. Het is een publiek geheim dat Israelische bloemen via Aalsmeer weer naar de Arabische wereld worden doorverkocht. Die worden hier gerepackt en gerelabeld en vervolgens als tulips from Holland aan de man gebracht. Dat gebeurt ook met textiel. Het gebeurt met van alles. Dat is al jaren zo."

De commercie rond de zwarte lijst noemt Shouhayeb "een grote tombola. De boycot is big business. Het bureau in Damascus verdient miljoenen. De advocaten lopen er aan de voorkant in om bedrijven op de zwarte lijst geplaatst te krijgen. Ze lopen er aan de achterkant weer uit om dezelfde bedrijven hun diensten aan te bieden." Immoreel en onethisch? 'Madame, monsieur, als het om geld gaat, bestaat er geen moraal.'

Elsevier en HN-magazine waren nog niet beschikbaar ter bespreking.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden