'Mad Men'-actrice vindt inspiratie bij Bette Davis

I'm Peggy Olson, the new girl', zo luidde het zinnetje waarmee Elisabeth Moss (32) de Amerikaanse hitserie 'Mad Men' binnenstapte. Jarenlang volgden we de gebeurtenissen op de burelen van een New Yorks reclamebureau in de jaren zestig waar Peggy Olson zich naast reclameman Don Draper opwerkte van secretaresse tot copywriter. Een vrouw in een mannenwereld. Het was volgens Moss - vanaf vandaag te zien in de relatietherapiekomedie 'The One I Love' - een heerlijke rol om te spelen.

De 'Mad Men'-actrice blikte de afgelopen tijd in talloze interviews terug op de serie die het zevende en laatste seizoen inging. Hoe gedraag je je tussen al die mannen, meer als man of als vrouw? Gebruik je je seksualiteit, of juist niet? Het waren volgens Moss vragen waar Peggy tussen de reclame-hotshots mee worstelde, en waar ze met de nodige humor haar eigen antwoorden op formuleerde.

Zelf wist de actrice met het beroemde vollemaansgezicht al vroeg wat ze wilde. Moss wilde ballerina worden, nam dansles, maar werd bij een balletuitvoering gespot door een agent. Of ze niet mee wilde spelen in een commercial. En zo belandde Moss via reclameklusjes (toen al!) als kindacteur in Hollywood.

Moss, afkomstig uit Los Angeles. geeft zelf de voorkeur aan de term 'kindacteur', en niet aan 'kindster'. Ze speelde namelijk wel volop in series en films, maar meer in de luwte. Dat veranderde toen ze in de Witte Huis-serie 'The West Wing' belandde, als de dochter van de president. 'Maar toen was ik al zeventien', aldus Moss die als kind van muzikanten vroeg had ervaren hoe moeilijk het is om in de kunst te overleven.

'Het vergt veel discipline en toewijding', wist de actrice. Dat ze niet eerder in een hit-serie stond, noemde ze haar redding. 'Daardoor kon ik in alle rust werken, en met beide benen op de grond blijven.' En nog steeds is Moss gesteld op haar privéleven. Ze doet niet aan sociale media. Nou ja, behalve dan dat Instagram-account dat ze onlangs opende, en waarop inmiddels een paar snapshots staan.

'Dat was een hele stap', aldus Moss die zich ook niet meer laat verleiden om haar Scientology-lidmaatschap toe te lichten, behalve dan dat ze er stabiliteit aan ontleent, dit tot frustratie van Amerikaanse media die beroemdheden graag ter verantwoording roepen over de controversiële kerk van L. Ron Hubbard. De pers zit de actrice overigens minder op de hielen dan twee andere Scientology-celebrities, Tom Cruise en John Travolta. Ook hier lijkt Moss, over het algemeen gezien als de coole girl next door, van de luwte te profiteren.

Na haar 'Mad Men'-avontuur en haar Golden Globe-winnende rol als getroubleerde detective in Jane Campions 'Top of the Lake' heeft Moss zich nu op kleine, betekenisvolle films gestort. Naast 'The One I Love' is ze binnenkort te zien in verfilmingen van J.G. Ballard en Tsjechov. Voordeel is dat ze een paar van die films per jaar kan maken, en niet meer jarenlang aan een project vastzit.

Inspiratie voor haar spel vindt Moss ondertussen bij Hollywooddiva Bette Davis die ze als meisje al bewonderde in films als 'All About Eve', en die ze het toonbeeld van een echte actrice noemt: iemand die sterk en kwetsbaar tegelijkertijd is.

Met haar idool heeft Moss in elk geval de grote ogen en volle mond gemeen, evenals het hoge voorhoofd waarachter van alles lijkt om te gaan. Campion roemde haar stille spel, en dichtte haar gezicht een Mona Lisa-achtige kwaliteit toe. Het is een gezicht dat uitnodigt om te blijven kijken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden